Volvo Trucks lanserer et komplett elektrisk utvalg

Neste år vil transportører i Europa kunne bestille helelektriske versjoner av Volvos tunge lastebiler. Dette betyr at Volvo Trucks vil tilby et komplett utvalg tunge elektriske drivlinjer fra 2021 i Europa.

Publisert

Volvo Trucks kjører nå tester av de elektriske tunge Volvo FH-, Volvo FM- og Volvo FMX-lastebilene, som skal brukes til regional transport og anleggsarbeid i Europa. Disse lastebilene vil ha en vogntogvekt på opptil 44 tonn.

Avhengig av batterikonfigurasjonen, kan rekkevidden være opptil 300 km. Salget starter neste år, og volumproduksjonen starter i 2022.

Dette betyr at fra 2021 og fremover vil Volvo Trucks selge et komplett utvalg av batterielektriske lastebiler i Europa for distribusjon, renovasjon, regional transport og anleggsarbeid i byer.

- Ved å øke antallet tunge elektriske lastebiler raskt, vil vi hjelpe kundene og transportkjøperne våre med å nå deres ambisiøse bærekraftsmål. Vi er fast bestemt på å fortsette å føre bransjen vår mot en bærekraftig fremtid, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

Volvo Trucks startet produksjonen av Volvo FL Electric og Volvo FE Electric i 2019. Dette er elektriske lastebiler beregnet for bydistribusjon og renovasjon, primært i Europa.

I Nord-Amerika vil salget av Volvo VNR Electric, en lastebil for regional transport, starte 3. desember 2020.

En gradvis overgang til fossilfrie alternativer

Elektriske kjøretøy for krevende og tunge langtransportoperasjoner vil følge dette tiåret. Dette vil være batterielektriske lastebiler og elektriske lastebiler med brenselscelle med lengre rekkevidde.

Volvo Trucks har som mål å begynne å selge elektriske lastebiler drevet av hydrogenbrenselceller i andre halvdel av dette tiåret. Volvo Trucks' mål er at hele modellutvalget skal være fossilfritt innen 2040.

Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.

- For å redusere transportens innvirkning på klimaet må vi foreta en rask overgang fra fossile brennstoffer til alternativer som elektrisitet. Men forholdene for å gjøre dette skiftet, og følgelig tempoet i overgangen, varierer betydelig blant forskjellige transportører og markeder, avhengig av mange variabler som økonomiske insentiver, tilgang til ladeinfrastruktur og type transportoperasjoner, forklarer Roger Alm.

Av denne grunn vil de fleste transportselskaper gå over til elektrisk drift trinnvis. I praksis vil mange av dem ha en blandet flåte med lastebiler drevet av forskjellige drivstoff i en overgangsperiode.

Chassis uavhengig av drivlinjen

- Chassiset vårt er designet for å være uavhengig av drivlinjen som brukes. Kundene våre kan velge å kjøpe flere Volvo-lastebiler av samme modell, der den eneste forskjellen er at noen er elektriske og andre kjører på gass eller diesel. Når det gjelder produktegenskaper, som førermiljøet, pålitelighet og sikkerhet, oppfyller alle kjøretøyene våre samme høye standarder. Sjåførene skal føle seg hjemme i kjøretøyene sine og kunne betjene dem trygt og effektivt, uavhengig av hvilket drivstoff som brukes, sier Roger Alm.

Fra Volvo Trucks' perspektiv handler overgangen til mer bærekraftig transport i stor grad om å gjøre skiftet så smidig som mulig for transportoperatører, slik at de kan begynne å tilpasse seg. Løsningene som tilbys, må være fossilfrie og gjøre det mulig for transportører å oppnå de nødvendige lønnsomhets- og produktivitetsnivåene.

- Hovedoppgaven vår er å lette overgangen til elektriske kjøretøy. Vi gjør dette ved å tilby helhetlige løsninger som inkluderer ruteplanlegging, riktig spesifiserte kjøretøy, ladeutstyr, finansiering og tjenester. Den langsiktige sikkerheten som vi og vårt globale nettverk av forhandlere og serviceverksteder gir kundene våre, vil være viktigere enn noensinne, sier Roger Alm.