På Opel Combi-e kan litiumion-batteriet på 50 kWh hurtiglades med inntil 100 kW, det gjør at 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter.
På Opel Combi-e kan litiumion-batteriet på 50 kWh hurtiglades med inntil 100 kW, det gjør at 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter.

Lanserte nye Opel Combo-e

Combo-e er den andre elektriske varebilen Opel lanserer på kort tid. Den følger i fotsporene til den større Vivaro-e, som nylig ble kåret til årets varebil 2021.

Publisert

- Med en nyttelast på inntil 800 kg og klasseledende tilhengervekt, er den et perfekt verktøy for dem som ønsker utslippsfri mobilitet, både i og utenfor byen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen.

To lengder

Med en rekkevidde på 275 kilometer (foreløpige tall) etter WLTP-standarden, er nye Combo-e bygget på e-CMP plattformen fra PSA.

Med batteriene plassert under gulvet er lasteplassen og fleksibiliteten den samme som man kjenner fra fossilvarianten som ble kåret til årets varebil i Europa i 2019.

Combo-e har plass til to eller tre personer og kommer i to lengder. Den korteste av de to er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Makshøyden er 1,84 meter.

Interiøret i Opel Combo-e. Varebilen kan registreres for tre personer.
Interiøret i Opel Combo-e. Varebilen kan registreres for tre personer.

Passasjersetet kan legges ned. Det gir mulighet for å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i L1-versjonen, og hele 3,44 meter i den lengste utgaven av Combo-e.

Også i den elektriske utgaven av Combo-e kan man frakte to europaller etter hverandre. Nyttelasten er på inntil 800 kg og tilhengervekten på 750 kg.

- Best i klassen

Combo-e har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen.

Batterienes plassering lavt i bilen bidrar til god stabilitet og «forutsigbare kjøreegenskaper».

- Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, det gjør at 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter – det er raskest i klassen, sier Johnsen.

Sikkerhet og komfort hentet fra personbilene

Ved at batteriene er plassert i under gulvet i lasterommet, har Combo-e samme lasteplass som i den fossile versjonen.
Ved at batteriene er plassert i under gulvet i lasterommet, har Combo-e samme lasteplass som i den fossile versjonen.

Nye Combo-e har tatt med seg komfort- og sikkerhetsutstyr som man kjenner fra Opels personbiler, som head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems. Støtte for Apple CarPlay og Android Auto bidrar også til å gjøre arbeidsdagen enklere.

Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå får man også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.

Som de fleste andre Opel-modeller kommer også Combo-e med varme i rattet, en viktig komfortdetalj for brukerne i Vinter-Norge.

Salget av Combo-e starter våren 2021, og de første kundene skal motta bilen sin i løpet av høsten 2021.

Powered by Labrador CMS