Meca lanserer tungbil-kjede

Har med seg Bulder og Falck på laget når de starter merkeuavhengig verkstedkjede for tungbiler.

Publisert Sist oppdatert

Den nye verkstedkjeden Meca Tungbil vil være merkeuavhengig – akkurat som Meca-verkstedene i personbil-markedet er.

- Vi mener det er rom for en frittstående kjede, og vårt mål er å bygge en kjede bestående av 50 verksteder innen utgangen av 2023, sier daglig leder Tore Stensbøl i Meca Norway AS.

Mange kjenner Meca som en ledende grossist innen reservedeler og gjennom verkstedkjeden Meca for personbiler. Nå satser de stort på frittstående tungbilverksted.

- Lanseringen av Meca Tungbil er en del av vår langsiktige satsing på reservedeler til tyngre kjøretøy. Vi har sterk fokus på faglig kompetanse og profesjonalitet, og lagerfører kun deler av OE-kvalitet, sier Stensbøl.

Ti verksteder klare fra 1. februar - Bulder-verksteder

For verksteder som vurderer kjedekonseptet, opplyser Stensbøl at dette passer for verksteder med 03-godkjenning og som ønsker å følge Mecas kjedestandard, som blant annet inkluderer deltakelse på kurs.

- Kjedekonseptet inneholder det viktigste et verkstedkonsept trenger; riktig deler tilgjengelig på lokale lager og effektiv logistikk, i tillegg til sentraliserte markedsføringsaktiviteter, PKK-innkallingsløsning og konseptualiserte tjenester for lastebileieren, presiserer lederen.

Verkstedene skal operere under navnet Meca Tungbil og vil være operative fra 1. februar 2021. Meca Tungbil starter med ti Bulder-verksted fra dag én.

- Vi tar med oss alle våre avdelinger som er godkjent for tunge kjøretøy inn i Meca Tungbil og får dermed en av bransjens sterkeste merkevarer i ryggen. Vi har samarbeidet med Meca over flere år, og er strålende fornøyde med at de nå satser på kjedekonsept mot tungbilmarkedet, sier konsernsjef Roger Langhelle i Bulder AS.

Langhelle tilføyer at dette passer rett inn i selskapets strategi om å vokse i hele landet, enten gjennom nye etableringer eller oppkjøp.

- Vi tror det vil skje en konsolidering i dette markedet, og vi ønsker å være på offensiven i denne prosessen, sier Langhelle.

Veihjelp inkludert

Alle Meca Tungbil-verksteder vil tilby 12 måneders fri veihjelp ved gjennomført service.

- Sammen med vår partner Falck har vi utviklet tjenesten Meca Tungbil veihjelp. Dette er en unik tjeneste som sikrer kjøretøyet hjelp dersom det får teknisk stopp. Dette er viktig for alle som driver med tungbil og transport og bidrar til å sikre optimal driftstid for sjåføren, sier Tore Stensbøl.

- Etter hva vi vet fra bransjen er det ingen aktører som kan tilby tilsvarende tjeneste, sier han videre.

Falck ser også frem til at Meca nå inntar tungbil-markedet:

- Falck har lenge hatt et godt samarbeid med Meca på lettbil, og vi gleder oss til Meca Tungbil-lanseringen og over at Meca har valgt Falck som leverandør også på tungbil, sier Tommy Uttakleiv, som er Director Operations i Falck.

- Tungbilsatsingen til Meca passer godt inn i Falcks egen satsing i tungbilbransjen. Falcks mål er å være den foretrukne partneren innenfor veihjelp, både på lettbil og tungbil. Vi er derfor veldig glade og stolte når Meca velger Falck som partner også når de nå satser på tungbil, fortsetter Uttakleiv.

Meca er grossist mot bilbransjen i Norge og er i dag totalleverandør av bildeler, verktøy, forbruksartikler, billakk, verkstedsutstyr, smøreoljer og deler og utstyr til tyngre kjøretøy. Gjennom 25 ekspresslagre dekkes hele landet.