FERDIGE: Jan Erik Bjørnstad og Ronny Thommesen i Palfinger Norge bygger stadig flere biler for lager. Selv om de færreste når et lager før de er klare. Bilen bak de er en slik kranbil med 92 tonnmeters kran.

Bygger for lager

SKEDSMO: Palfinger Norge begynte å bygge demobiler for en del år siden. Det har utviklet seg til bygging av lagerbiler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Kranbiler har som regel lang byggetid. Samtidig er det stadig kortere tidsvinduer fra transportørene får nye kontrakter til de må være i gang. Dermed er det viktig for en del kunder å kunne få ny bil forholdsvis fort.

Selv om mange av kranbilene ikke har en sluttkunde når kranene og chassisene bestilles, er mange av dem solgt innen de er ferdige. Bilene Palfinger har bygget de senere årene, er både i forskjellige størrelser, og på ulike chassis.

På gang

- For oss er det et mål å ha biler som er i pipelinen. Det hjelper oss med å kunne få ned leveringstiden, sier Jan Erik Bjørnstad, salgssjef i Palfinger Norge. Så langt har de levert seks lager- eller komplettbiler.

BYGGES: I verkstedet på Skedsmo bygges kunde- og lagerbilene side om side hos Palfinger Norge.

Kranbilene de har bygget for lager så langt har stort sett spredt seg ut fra 50-tonnmetere og opp til 92-tonnmeteren. Det har vært alle kranstørrelsene som kundene etterspør og med de mest brukte akselkombinasjonene.

Palfinger har de senere årene solgt og levert mange store kranbiler. Fremover vil de også legge inn støtet mot de litt mindre kranene. Disse vil også bli bygget som komplettbiler. Bilene bygges i nøytrale farger og med utstyr som gjør at de aller fleste kundene kan bruke den.

Deling

Nær halvparten av kundene som skal bygge ny kranbil går direkte til Palfinger Norge for å få skreddersydd sin bil. Den andre halvparten kjøper påbygget igjennom sin chassisleverandør.

Powered by Labrador CMS