REKKE: Volvo FH460 LNG krokbil (t.v.), FMX540 6x4 dumper, FH540 6x4 brøyterigget dumper, FH16 750 6x4 itppsemi, FMX 540 8x4 stordumper og FH16 750 6x4 med trippelkjerre er de nye anleggsdemobilene til Volvo. I tillegg en ny FE Electric på vei.

Byr på alle drivstoff

OSLO: Volvo Norge utvider demobilparken for tipp- og anleggsbiler. Nå skal kundene kunne prøve biler som går både på diesel, gass og batteri.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er stor aktivitet i anleggsmarkedet, og nye kundekrav gjør at mange lastebilkjøpere vurderer og kjøper andre biler enn hva de tradisjonelt har gjort. Hele åtte forskjellige tipp- og krokbiler har Volvo nå klar for prøvekjøring for kunder over hele landet.

Det nye i forhold til bilene Volvo har hatt tidligere er drivstoffene. Nå har de blant annet en krokbil med gassmotor som mange kunder er nysgjerrige på å prøve. I tillegg skal Volvo Norge ha en elektrisk FE tippbil som kundene kan få prøve.

Overrasket

Den største forskjellen for anleggskundene om tenker på biler med andre energikilder enn diesel er at de må tenke litt mer på infrastrukturen. Gassmotoren drives med flytende gass, og enn så lenge er det bare i Oslo, Vestfold og Trondheim det er fylleanlegg for disse.

VISE FREM: Produktsjef Magne Flakk (t.v.) og salgssjef Even Øimoen i Volvo Norge gleder seg til å vise frem de nye anleggsbilene til kunder over hele landet.

– Reaksjonen fra de som har prøvekjørt gassbilen er at det ikke er noen forskjell fra å kjøre en tilvarende lastebil på gass. Motoren på 460 hestekrefter har i praksis identiske ytelser som dieselmotoren, sier produktsjef hos Volvo Norge, Magne Flakk.

Etter at den foreløpig siste fyllestasjonen for flytende gass åpnet i høst, har Volvo hatt en markant økning i interesse og etterspørsel på gassdrevne lastebiler.

Solgt

GASS: Interessen for gassbiler har nærmest eksplodert i det siste.

Planen var også å ha en batterielektrisk bil fra midten av november. Den var det imidlertid en kunde som plutselig «måtte ha» og kjøpte. Dermed måtte det bestilles en ny FE som kommer i nær fremtid.

– Det er viktig for oss å ha en bredde i demoparken vår. Kundene skal få mulighet til å prøve alle de løsningene og produktene vi kan tilby, sier salgssjef Even Øimoen i Volvo Norge. Alle bilene er bygd fra det som er Volvos standardkonfigurasjoner i Norge, og noen av bilene er krydret med litt ekstrautstyr. I tillegg de de to bilene med alternative drivstoff er det også med både biler med 540 og 750 hestekrefter som er bygget på både FH og nye FMX.

Turne

På nyåret skal mange av de nye tippbilene være med på en Norgesturne med Volvo Norges samarbeidspartner Maur Bilpåbygg. De skal starte sin turne i Finnmark og kjøre langs hele kysten tilbake til Østlandet.

Powered by Labrador CMS