PROTOTYPER: Det blir mange prototyper under utviklingen av en helt ny lastebil. Dette er kun et lite utvalg av de som er laget i forbindelse med utviklingen av DAFs NG-serie.

En lastebil blir til

Eindhoven: Det er en lang prosess å utvikle en helt ny lastebil. På et arrangement ved DAF-fabrikken i Eindhoven fikk vi et nærmere innblikk i design- og utviklingsprosessen.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

STUDIER: I begynnelsen trodde man at de nye hyttene måtte ha en lengre og mer avrundet front for best mulig aerodynamikk, men den hytten de endte opp med har kun 1% dårligere luftmotstand enn den mest avrundede de testet, opplyste Ron Borsboom i DAF.

Ideen bak DAFs nye generasjon strekker seg tilbake til 2015. Med de nye masse- og dimensjonsreglene i EU på gang, visste de at de kunne få nye fronter med mindre luftmotstand og lengre frontoverheng. Dermed startet jobben med å utvikle prototyper for testing i vindtunnel.

Startet med XF 2015

DAF tok utgangspunkt i en XF fra 2015. Fronten ble forlenget med 16 cm, og i tillegg ble den utstyrt med en ny hyttefjæring. Her fikk man sjekket hva som skjer med bilens dynamikk når man forlenger bilen (lengst til venstre på bildet som viser flere av prototype-modellene underveis).

Nr. 2 fra venstre er også fra 2015, og dette viser én av mange hytter som ble bygget for vindtunnel-testing. Slike hyttemodeller er raske og rimelige å produsere. Luftinntak etc. er åpne for å analysere hvordan luftmotstanden påvirkes og luften beveger seg gjennom motorrom og åpninger. I tillegg til de hvite markørene, er det også boret ørsmå hull i modellen som måler trykket når luften passerer rundt hytta.

DØR: Det er ikke mulig å lage en tradisjonell dør i en slik prototype, så løsningen ble denne enkle døren bak hytta.

I begynnelsen av 2016 begynte de å teste påliteligheten til nye drivlinjer og nye arkitekturer. De kunne ikke vente med dette til de nye hyttene var klare. Derfor ble det igjen den gode gamle XF’en som måtte stille opp. Bilene ble modifisert med nye drivlinjer, 2021-motorer og nye elektroniske arkitekturer. 6-8 slike biler ble bygget, og en av kundene som utførte testene kjørte over 500.000 km med denne. Dette ga mye god informasjon (nr. 4/5 fra v.).

Ut på veien

Etter hvert måtte bilene ut på veien for å testes videre. Tidligere har det alltid vært mulig å skjule nye oppdateringer, men med den nye hytta og ny frontrute etc., var ikke dette mulig lenger. DAF bestemte seg derfor for å ikke forsøke å skjule at det kom en ny bil, men sørget i stedet for at det ikke var mulig å se hvordan den kom til å se ut. Frontruten var det ikke mulig å gjøre noe med, men ved å gjøre mye annet spesielt, ble det til at man ikke fokuserte så mye på den nye, større og avrundede frontruten om man så bilen. I de to første av disse landeveis-prototypene fra 2017 og 2019, sitter det noen enkle frontlykter, men i den tredje fra 2020 er de faktiske frontlysene montert (de tre svarte bilene midt i bildet). Fremdeles var det vrient å se detaljer på hvordan den nye hytta kom til å se ut. Det var først i begynnelsen av 2021 at den kamuflerte «ferdige» modellen begynte å rulle på veien, her vist på en XF-hytte. Helt til høyre i bildet ser vi en produksjonsklar XG+.

Motorutvikling

Parallelt med utviklingen av den nye hytta, har man også jobbet med å utvikle motorene. Faktisk så blir motorer for hele Paccar-gruppen utviklet i Eindhoven der DAF har en stor utviklingsavdeling på rundt 250 mennesker. Motorutvikling skjer i dag i en computer. Der kan man se på ulike stempeltopper og forbrenningskammer, samt innsprøytingssystem for å optimalisere forbrenningen. Dette for å sørge for både levetid (1.600.000 km) og lavt forbruk.

Deretter testes teoriene ut i praksis, ikke på en komplett motor, men i en enkeltsylindret motor. I en slik motor er det endel begrensninger, blant annet kan man ikke benytte en vanlig turbo, men istedet lufttrykk fra en kompressor. Her kan man fintune forbrenningen, og beregne blant annet hvordan SCR-systemet skal være for å oppnå utslippskravene.

Komplett motor

Tredje steg er en komplett sekssylindret motor. Da kan man teste motoren i en av de 45 bremsebenkene i fabrikken. 20% av energien til produksjon i fabrikken, kommer faktisk fra disse bremsebenkene som har store generatorer som motstand og dermed produserer ny energi. Generatorene kan også snus slik at de påfører motoren kraft. Dermed må motoren bremse, og slik testes og utvikles motorbremsen. For hver forbrenningssyklus kreves det hele 44.000 programmeringslinjer i programvaren, for å få best mulig forbrenning.

Men dette sier ikke så mye om bruk på landeveien, for det tas nemlig ikke hensyn til om man kjører på flat mark, oppover, nedover etc. Alt dette må også programmeres inn, og hele denne prosessen tar ca. tre år. Det er viktig at alle disse variablene også skal være innenfor kravene som myndighetene setter til utslipp.

Totalt blir motorene kjørt ca. 150.000 timer under utviklingen. Montert i en lastebil, ferdig utviklet, forbrenner en lastebilmotor rundt 17 liter i timen i snitt. I bremsebenken derimot, er forbruket mellom 78 og 80 liter i timen! Det betyr at motoren blir kjørt veldig hardt, og det er med på å dra utviklingskostnadene opp. Det går nemlig med rundt 11,5 millioner liter diesel til en slik motorutvikling.

Nå venter ingeniørene hos DAF på hva som blir de nye kravene for Euro 7-motorene. Ettersom det tar tre år å utvikle en motor, begynner det å haste dersom disse skal introduseres i 2025-2026.

Ny hyttefabrikk

UTVIDET: Hyttefabrikken i belgiske Westerlo er utvidet og kan nå bygge 260 nye hytter per dag.

I 1966 begynte DAF å bygge hytter ved anlegget i Westerlo i Belgia. Utviklingen av den nye hytta gjorde det imidlertid nødvendig å utvide fabrikken. Den eksisterende var nemlig for lav til å kunne bygge de nye XG-hyttene. Deler av den gamle fabrikken er fortsatt i bruk, men det er satt opp nye seksjoner både for hyttesveising og montering.

De første arbeidene med den nye fabrikken startet i juni 2019, og i januar i år begynte monteringen av produksjonsutstyret. Totalt har det kostet rundt to milliarder kroner å bygge den nye fabrikken som er på nesten 37.000 m2, og kapasiteten er 260 hytter per dag. Rundt 3000 mennesker jobber der.

Powered by Labrador CMS