STØRST: Med distriktets største kranbil blir det mange oppdrag for industrien i området.

Endelig ble det kranbil for Arild

TJØRVÅG: Da Arild Moldskred skulle starte for seg selv i 1986, var planen at han skulle anskaffe en kranbil. Tilfeldighetene ville det annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

NYTT: Lars Ivar Moldskred foran nybygget som ble tatt i bruk høsten 2021.

Samtidig med at Arild Moldskred skulle starte opp for seg selv, bygde han også hus. I forbindelse med husbyggingen oppsto det et problem, og han trengte en slamsuger. Da fant han ut at dette var en tjeneste hvor utbudet var mangelfullt på Mørekysten. Dermed fant han et brukt chassis og et Hymek påbygg og stiftet Moldskred Renovasjon AS. Tankene om en kranbil lagt på is, men aldri glemt.

Etter hvert utviklet bedriften seg og ekspanderte. Blant annet var det mange oppdrag for verftsindustrien. I 1991 endret selskapet navn til Møre Miljøservice AS, noe som reflekterte det økende spekteret av oppdrag selskapet utførte.

I 2001 ble firmaet kjøpt opp av ISS Industriservice, men satsingen på Mørekysten ble av det kortvarige slaget og etter kun to år trakk ISS seg ut.

Dermed var det duket for et comeback for Moldskred Renovasjon AS, som nå har 11 ansatte og nylig kunne flytte inn i nye lokaler.

Arild Moldskred er fremdeles daglig leder i familiebedriften, mens Lars Ivar Moldskred er driftsansvarlig, Kristoffer Moldskred er driftsoperatør og Lill-Merethe er kontoransvarlig.

FLEKSIBEL: Ved hjelp av ulikt utstyr til krana er det mulig å utføre en rekke "umulige" oppdrag.

Måtte satse annerledes

KRANMANNEN: Arild Moldskred er selv fast sjåfør på kranbilen.

Årene gikk, men Arild hadde alltid kranbilen i bakhodet. Etter en periode med mye arbeid trengte han å fokusere på noe annet, og det ble bestemt at kranbil skulle de ha. Det ble anskaffet en 4-akslet Volvo FH16 med en Palfinger PK165.002 Tec 7-kran som var den største kranen de kunne få. Ifølge sønnen Lars Ivar ble det handlet litt for tidlig for rett etterpå lanserte Palfinger PK 200-kranen.

Med dette innkjøpet har selskapet den største kranbilen mellom Bergen og Mosjøen. For å sørge for flest mulige oppdrag har Moldskred satset på fleksibilitet. Dermed er det investert i godt med ekstrautstyr slik at kranen kan utføre «alle» oppdrag. De har blant annet investert i en personløfter, bulkgrabb, pallegaffel, polygrabb, gripsag og glassåk. I tillegg har man mulighet til å benytte flere ulike hengere med bilen slik at den kan frakte samtidig og kunden slipper å betale for to kjøretøy.

SUPPORT: Den grønne bilen i forkant ble kjøpt for å assistere kranbilen, med på kjøpet fulgte også tippsemien i bakgrunnen.

For ytterligere fleksibilitet har selskapet også gått til anskaffelse av en brukt trekkvogn som kan supportere kranbilen. Med på kjøpet fulgte også en tipp-semi, i tillegg har selskapet investert i en brønntralle. Med det kan de fleste oppgaver løses, ettersom selskapet ikke er kjent for kranbiler har de måttet bygge opp et rykte og sørge for å løse oppdrag som andre ikke kan påta seg. Dette har vært en nøkkel til suksess, forteller Lars Ivar.

Bilen som reklameplakat

Moldskred er viden kjente for lekre ekvipasjer med motivlakkering.

- Dette er biler som går i hard kjøring og ofte på steder hvor man skulle tro det er fort gjort å få småskader, hvorfor har dere da valgt å motivlakkere bilene?

KOMPETANSE: Selskapet har bygd opp kompetanse i å suge og blåse singel.

- Det stammer tilbake til da vi startet opp selskapet igjen i 2003. Vi var i Danmark for å bygge opp en sugebil og skulle bestemme farge på bilen. Vi kom da i kontakt med norske Terje Aspmo som er viden kjent for sine motivlakkeringer. Ettersom vi igjen skulle etablere oss, var det en god reklameplakat. Dette er reklame som varer i 365 dager i året. Vi har nå motivlakkert 10 biler siden oppstarten, forteller Lars Ivar.

- Men er det ikke kostbart å motivlakkere så store flater?

- Nei, egentlig er det ikke så veldig kostbart. Bilene vi kjøper inn er i utgangspunktet dyre, og når du tenker på at vi har bilene i 10 år er ikke den månedlige kostnaden veldig stor.

- Hvordan velger dere motiv?

- Alle bilene har motiv fra nærmiljøet, med ett unntak. Terje Aspmo er opprinnelig fra Lofoten og han har dermed lakkert ett motiv som stammer fra Lofoten.

Suge- og spylebiler

REKLAMEPLAKAT: Opp gjennom årene er hele ti biler motivlakkert. Det har vært en god reklameplakat for selskapet.

Da selskapet ble reetablert i 2003 var det mye septiktømming som driften baserte seg på, og selskapet hadde tømming i seks kommuner. Etter hvert kom andre aktører inn og overtok noe av dette markedet, og selskapet måtte gjøre om litt på driften. Da ble det investert i en supersuger som kan utføre mer kompliserte oppdrag. Denne kan suge gjenstander med inntil 20 cm i diameter. Videre har de bygd opp kompetanse på å blåse singel over lange avstander. Rekorden er et oppdrag hvor det måtte blåses hele 234 meter.

Lars Ivar avslutter med å fortelle at de får henvendelser på blåsing fra store deler av landet, men de prioriterer å holde seg i nærområdet og sørge for å gi kundene god service.

Powered by Labrador CMS