TO VERSJONER: Bronco kommer til Europa i to ulike versjoner, Outer Banks og offroader-varianten, Badlands

Ford Bronco er klar for Norge

LEGENDE: Bronco så dagens lys i 1966 og er nå klar for norske landeveier.

Publisert Sist oppdatert

Når Ford nå annonserer at det snart åpnes for bestilling av den amerikanske 4x4-legenden Ford Bronco, er Norge blant de utvalgte Europeiske landene.

Ford Bronco vil kun selges i et begrenset antall i Europa, og blir tilbudt i to varianter, hardføre Outer Banks og en ekstrem offroader-variant, Badlands.

LANDEVEIEN: Selv om det skriker offroad av hele bilen skal den også være god når underlaget er flat asfalt.

– Bronco er et symbol på Fords eventyrlyst. Ved å ta i bruk det siste av kjøretøyteknologier og et inspirerende intelligent design tar Bronco eventyrlysten til nye høyder. Etter 25 års fravær ønsket USA Bronco velkommen tilbake med større entusiasme enn vi kunne drømme om. Nå gleder vi oss til å gi europeiske entusiaster en smak av Bronco-spiriten, sier adm.dir. Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Under panseret på begge variantene sitter en 2.7-liters Ford EcoBoost V6 bensinmotor med 335 hk og et dreiemoment på 563 Nm. Takket være innovative kjøretøyteknologier lever Bronco opp til sitt kallenavn: G.O.A.T (Goes Over Any type of Terrain). Disse inkluderer høy- og lavgirserie for firehjulstrekksystemet, Trail Control og opp til syv kjøremoduser.

Bronco er utviklet for å ta seg frem i alt slags terreng, samtidig som den har en rekke funksjoner som avtakbare dører, integrerte festepunkter for alt slags turutstyr og et tøft og funksjonelt interiør som lett lar seg rengjøre og som tåler tøff bruk. Med et lett gjenkjennelig design både på eksteriøret og interiøret har SUV-en klare referanser til den første Bronco-modellen fra 1966, men også til barskheten til Fords F-serie pickuper og Mustangens ytelse.

Bronco- et amerikansk ikon

Den opprinnelige Bronco ble først introdusert i USA i 1966, og var en kombinasjon av Fords erfaring med å utvikle tøffe militære kjøretøy og sportsbiler som Mustang. Den skulle representere det beste fra to verdener – en robust og tøff 4x4 som samtidig var morsom og sporty å kjøre. Det ble starten på et helt nytt kjøretøysegment av eventyrlige terrengkjøretøy. Mer enn 200 000 eksemplarer ble solgt av den første generasjonen Bronco i USA. Mer enn en million Bronco, i alt fem generasjoner, ble produsert mellom 1966 og 1996.

Fremkommelighet, frihetsfølelse og glede

Amerikanernes livsstil med å ferdes i utmark har inspirert den originale Bronco-modellen fra 1966, den nye generasjonen er utviklet med utgangspunkt i denne. Den karakteristiske grillen og de sirkelformede frontlyktene er bare noen av designelementene som preger bilen. De firkantede karosseripanelene er utviklet for å gjøre det enklere å se SUV-ens ytre hjørner og ha oversikt – spesielt under krevende kjøring i terrenget. Hevede festepunkter foran på panseret kan også brukes til festepunkter for frakt av surfebrett eller kajakker.

Nye Ford Bronco kommer også med en avtakbar hard-top som standard – og komplett med et lyddempende lag for mer komfortabel kjøring. Hard-topen kan deles i fire paneler. Dørene kan – ved hjelp av et enkelt verktøy og åtte minutters jobb – fjernes. Rammeløse vinduer på dørene er med på å redusere vekten. Både dører og hard-top kan lagres trygt i bilen og settes på plass igjen i løpet av få minutter. Ford Bronco kommer også med avtakbar frontgrill og støtfanger – og ikke minst for bedre offroad-egenskaper.

Godt skjult forskjellige steder i Broncoens design er det også flere referanser, såkalte «Easter eggs», som understreker offroad-ikonets arv. Eksempler på dette er skjulte Bronco-logoer, en boksåpner i interiøret og GPS-koordinater til steder hvor den ble testet før lansering.

Klar for all slags bruk

Motoren er Fords 2.7-liter 335 HK EcoBoost V6-bensinmotor med twinturbo og direkteinnsprøyting. Blokken er produsert i grafittjern som øker både styrke og stivhet uten at vekten øker, sammenlignet med en tradisjonell støpejerns blokk. Et eget system for resirkulering av eksos og en elektronisk styrt wastegate-ventil øker både effekten og drivstoffeffektiviteten.

Bilen er utstyrt med en standard 10-trinns automatgirkasse som passer godt enten du kjører på landeveien eller er i ulendt terreng. Girutvekslingen gjør at Bronco kan kjøres i 6 km/t med 2400 o/min. Det gir svært god kontroll i lave hastigheter og reduserer sjansen for stopp ved kjøring i krevende terreng.

Mens Bronco Outer Banks gir deg muligheten til å skifte mellom høyserie og lavserie med et knappetrykk mens du kjører, har Bronco Badlands med sin oppgraderte fordelingskasse også differensiallås foran og bak. Her kan du også ved hjelp av e-AWD systemet skifte mellom tohjulsdrift og firehjulsdrift manuelt mens du kjører, eller la systemet selv velge hva som er best avhengig av forhold.

Bronco er bygd på et høyfast stålchassis med syv tverrbjelker. Det tillater en dempervandring på opptil 259 mm, noe som gir gode kjøreegenskaper i terrenget. Fjæringssystemet fra HOSS gir bra kjørekvalitet og god kontakt med underlaget. Bak kommer den med en solid femleddet bakaksel.

Bronco Badlands kommer også med Bilstein posisjonssensitive dempere som standard. Den ekstra væskekapasiteten gir ekstra kjøling under tøffe forhold, og øker demperkraften automatisk i ytterpunktene av dempervandringen.

BRUK: Bilen er designet for hardt bruk utenfor allfarvei.

Teknologi for alle typer kjørescenarioer

HARDTOPP: Taket og dørene fjernes enkelt. Det skal ta kun åtte minutter å fjerne dørene.

Takket være en rekke intelligente kjøreassistanseteknologier har nye Bronco de samme unike kjøreegenskapene – i krevende terreng – som originalen. Selve hjernen er Terrain Management System. Dette gjør det enkelt for føreren å velge kjøremodus etter behov – som Normal, Øko, Sport, Glatt og egne G.O.A.T terrengmoduser som Gjørme/hjulspor og Sand. Bronco Badlands kommer også med en egen racinginspirert kjøremodus kalt Baja. Hver av modusene optimaliserer gass, gir og styrerespons for å passe kjøremiljøet.

Bronco kommer også med Trail Toolbox, en pakke med flere avanserte terrengteknologier. Med Trail Control velger føreren en hastighet på opptil 31 km/t hvor bilen selv styrer akselerasjon og nedbremsing slik at sjåføren kan fokusere på å styre gjennom vanskelig terreng.

Trail Turn Assist reduserer svingradiusen med opptil 40 % ved terrengkjøring på steder hvor det er trangt å komme frem. Trail One-Pedal Drive gjør at fører kan akselerere og bremse med gasspedalen. Det gjør det enklere å kontrollere bilens hastighet når det kjøres under krevende forhold.

Tøft interiør med smart software

Førermiljøet i Bronco matcher det tøffe og funksjonelle eksteriøret. Alle fysiske brytere i kupeen er silikonforseglet og enkle å rengjøre. Det er også praktiske håndtak å holde seg fast i. I midtkonsollen kan du lade mobiltelefonen trådløst på en ladeplate. Denne har blitt utviklet slik at mobiltelefonen skal bli liggende der, selv når bilen står i de mest ekstreme vinkler.

Selv om Bronco er bygd for tøffe forhold, kommer den også med en rekke komfort- og bekvemmelighetsfunksjoner. Et 8-tommers TFT-instrumentpanel er koblet sammen med en 12 tommers berøringsskjerm i midten av bilen. Her får du siste generasjon av Fords infotainment-system, SYNC4. Bronco har også fordelen av Ford Power Up – trådløse programvareoppdateringer som gjør bilen og dens teknologier bedre over tid.

TØFFING: Vi finner røffe og kantete detaljer overalt i bilen.
ENKELT: Selv om bilen er teknisk avansert fremstår den som enkel og ren i interiøret.

Apple CarPlay og Android Auto 5 er standard, det samme er et B & O Premium Sound lydsystem med 10 høyttalere. Det samme er et 360-graders kamerasystem som også gir oversikt rundt forhjulene på bilen. Systemet aktiveres automatisk når det kjøres i offroad-modus og gir føreren full oversikt rundt bilen under alle forhold.

Bronco kommer også med flere festepunkter på toppen av instrumentpanelet – tilpasset både kamera og mobiltelefon med 12-Volt og USB-ladere.c

Powered by Labrador CMS