UNIK: Muhamed Kusmic har fått en unik Mercedes-Benz Unimog med dumperkasse fra Dølen.

Første dumper på Unimog

DUMPERKASSE: Traktor & Maskin har gjennom årenes løp laget mange dumperkasser. Men aldri en så liten som den Romsdal Maskin har på sin nye traktorregistrerte Mercedes-Benz Unimog.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dølen er varemerket på tilhengerne for traktor og anleggsmaskiner Traktor & Maskin lager i Kristiansand. Men da forespørselen kom fra Unimog-importør NorMog om å lage en egen dumperkasse for deres biler, var de ikke sene om å svare.

- Vi liker sånne spesielle prosjekter som dette. Den er konstruert helt fra bunnen og etter mål fra NorMog og kundens ønsker, sier daglig leder Trond-Widar Løyning.

Solid

KORT: Kassa er bare 2,7 meter lang og 2,3 meter bred. Det er den minste kassa Traktor og Maskin har laget.

De første samtalene om den nye kassen hadde de sist sommer, og de første avklaringene om hvordan kassa skulle se ut var klare i november i fjor. Unimog-en, som er registrert som traktor, var ferdig rett før jul.

Mercedes-Benz Unimog kan leveres med tippkasse fra fabrikk, men Romsdal Maskin trengte ei kasse som tåler mer juling enn den fabrikken tilbyr.

Den minste

Dermed laget Dølen-produsenten ei kasse som er bare er 2,7 meter lang, 2,3 meter bred og har 70 centimeter høye karmer. Selv om kassa ikke er så stor, er den tekniske nyttelasten på formidable sju tonn på bilen.

- Dette er uten tvil den korteste kassa vi har laget, medgir Trond-Widar Løyning.

Hele kassa er bygget i Hardox, og det er brukt seks millimeter i bunnen og fire millimeter tykke plater i sidene av kassa.

Stor interesse

Romsdal Maskin As som har kjøpt denne spesielle Unimog-en, holder til i Molde.

- Det er mange som har ringt og vil komme og se på bilen, sier Muhamed Kusmic som driver Romsdal Maskin. Sågar er han også blitt kontaktet av et tysk fagblad som ville skrive om den spesielle bilen.

Kusmic driver også tilsvarende virksomhet utenlands og der har han hatt Unimog før. Men i Molde har han ikke brukt tilsvarende.

Ofte trangt

LANGT: Selv om Unimog-en er kort så ekvipasjen lang med henger.

- Jeg driver mye med drenering og jobber på trange plasser. Da er det kjekt å ha en så kort bil, sier Kusmic. Han har også en 13 kilometer lang skogsvei han skal bygge i veldig bratt terreng på trappene. Der vil Unimog-en bli et veldig nyttig hjelpemiddel.

Firmaet har også maskinhenger og dumperhenger som er tilpasset den nye Mercedes-Benz Unimog-en som er toppmodellen U530 med 300 hestekrefter.

- Med bil og henger får jeg en nyttelast på nærmere 23 tonn, sier Kusmic. I tillegg til massetransport bruker han den også til maskinflyttinger, og planen er å også få vintervedlikehold som den nye Unimog-en kan brukes på.

Powered by Labrador CMS