PRØVEKJØRING: Nylig var ledelsen i Volkswagen ute og prøvekjørte nye Amarok som lanseres senere i år.

Første glimt av nye Amarok

KOMMER: Vi antar at IAA i Hannover fra 20. - 25. september blir den første muligheten for publikum å stifte bekjentskap med nye Amarok fra Volkswagen. Sjekk A&Ts pickup-magasin (Proff)!

Publisert Sist oppdatert

Nye Volkswagen Amarok utvikles i samarbeid med Ford Ranger. Begge bilene vil bli lansert i løpet av året, og skal produseres i Sør-Afrika.

Siden introduksjonen i 2010 har Volkswagen Amarok vært å finne blant toppselgerne i det norske markedet, og totalt er det registrert rundt 9000 biler her i landet. På verdensbasis er det solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok (Europa, Sør-Amerika og Oseania).

NY FRONT: Her ser vi konturene av den kraftigere fronten og det rette panseret.

Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak har store forventninger om at også den nye utgaven av Amarok vil bli godt mottatt i det norske markedet.

- Med ny Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høye spesifikasjoner, en rekke nye assistentsystemer og den er lenger og bredere enn forgjengeren.

Amarok introduseres i det norske markedet mot slutten av 2022.

Velutstyrte modeller

PERMANENT: Det er mulig å velge mellom permanent eller behovsprøvd firehjulsdrift på bilen.
LENGRE: Bilen er blitt lengre enn tidligere, men med kortere overheng, noe som gjør att inngangs- og utgangsvinkler vil økes.

Designet til allrounderen er typisk for Amarok med et interiør som skal by på høy kvalitetsfølelse.

Selv om bilen nå vises med kamuflasje, er det allerede mulig å se de endrede dimensjonene. Med 5 350 mm lengde er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn, og pickupen vil kunne trekke inntil 3,5 tonns hengere.

Flere motoralternativer

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med fire dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge enten behovsbestemt, eller permanent firehjulsdrift. Bilen vil få et bredt utvalg av kjøreprogrammer og assistentsystemer som vil hjelpe føreren, både under normal kjøring og i ekstraordinære og krevende situasjoner. Med over 30 assistententsystemer hvor 20 er helt nye i Amarok blir bilen også sikrere å kjøre.

Siden akselavstanden øker mer enn totallengden, er overhengene blitt kortere. Det gjør at rampevinklene økes og dermed også terrengegenskapene. Ytelsene i ulendt terreng og utenfor allfarvei økes ytterligere ved at vadehøyden også økes.

- Foreløpig er bilen kamuflert, men når forkledningen faller litt senere i år, vil Amarok stå frem som kraftfull, robust og karismatisk, sier Wirak.

Også fronten fremstår som ny og moderne. Det markerte og rette panseret vil få en markant Volkswagen-DNA. De øvre horisontale rillene i radiatorgrillen, med smale LED-lykter integrert, gir et karismatisk inntrykk. LED-lykter vil bli standard på alle modellene, mens «IQ.Light LED Matrix»-frontlykter blir tilgjengelig som tilvalg.

Silhuetten blir spesielt markant, med halvrunde hjulbuer slik som forgjengeren. Den horisontale toppen av hjulhusene skiller den fra de fleste andre pickuper, og er et typisk Amarok-kjennetegn.

Med intuitiv betjening, «Digital Cockpit» og infotainmentdisplay som et nettbrett, vil interiøret i den nye Amarok være både funksjonelt og høyverdig. Disse detaljene understreker også premiumkarakteren til pickupen. Her bidrar også et eksklusivt lydanlegg (tilvalg), og elegante overflater i dashbordet og dørsidene i imitert lær med kontrastsømmer.

4 utstyrsnivåer

Amarok kommer også med nye og brede seter både for fører og frontpassasjer, og kan bestilles med elektrisk 10-veisregulering. Hvis man velger personbilvarianten vil baksetet i dobbeltkabinen ha plass til tre voksne.

Den nye Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge, Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura.

PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Avenura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.

Powered by Labrador CMS