GODT GREP: Det ser kanskje ikke så bratt ut, men her er det en kraftig stigning og ingen problemer å starte opp midt i bakken.

Fortsetter å overbevise

GOD: Nylig gledet vi oss til å reise på fjellet med en Ford Custom Trail med Quaife Grip Controll og 170 hk mild hybrid motor, men...

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vi var nemlig ikke vonde å be da pr. sjefen i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby, sendte en mail om at hun hadde fått inn den overnevnte bilen i presseparken. Introduksjonskjøringen sist høst viste at den nye differensialen virkelig har potensiale til å bedre fremkommeligheten til varebilen. Vi besluttet derfor å fylle bilen med unger og sette kursen mot fjellet, med bratte snødekte veier som virkelig kunne utfordre bilen.

Covid-19 er vi lei

Fredagen nærmet seg og hjemkommunen Nordre Follo fikk bekreftet utbrudd av den engelske varianten, dermed ble det hytteforbud og fjellturen måtte kanselleres. Heldigvis var det kommet et lite hvitt teppe også på Østlandet, slik at vi i hvertfall fikk en smak av snøføre med systemet. Vi prøvde bilen i en av de bratteste bakkene vi kjenner til i kommunen. Her var det ingen problemer å stoppe midt i bakken, og dra i gang igjen. Vi fikk til og med forsøke oss på å rygge opp deler av bakken da det var for trangt å passere en møtende bil. Også dette klarte systemet uten noen problemer.

Vi er fortsatt meget positive til differensialens funksjon, og selv om det ikke ble noen fjelltur denne gangen, krysser vi fingrene for at det neste gang vi har en bil med en slik differensial, ikke kommer utbrudd av nye covid-19-mutasjoner som stenger ned kommunen.

Powered by Labrador CMS