FORBRENNINGSMOTOR: Med hydrogen som energikilde jobber DAF med å utvikle en forbrenningsmotor som er CO2-utslippsfri.

Karbonfri fremtid for DAF

HYDROGEN: DAF har lenge testet og utviklet mer miljøvennlige drivlinjer. Nå jobbes det med ny hydrogenteknologi.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

MANGE RETNINGER: DAFs Ron Borsboom, direktør produktutvikling , må tenke mange parallelle tanker for å oppfylle fremtidens utslippskrav.

I sommer viste DAF sine grønnere alternativer. Da den nye generasjonen lastebiler som vi presenterte rett før sommeren ble utviklet, hadde DAF i tankene at dette chassiset også skulle kunne tilpasses andre typer drivlinjer enn dieselmotorer.

DAF er kjente for å utvikle det meste av hovedkomponentene i lastebilene selv, og som en del av Paccar-gruppen er det en stor organisasjon bak. Her finnes merkevarene Kenworth, Peterbilt, Leyland Trucks og DAF. Det er derfor muskler i selskapet til å teste ut ulike fremtidskonsepter.

For å klare EUs utslippskrav i 2025 og 2030, er alle lastebilprodusenter nødt til å snu enhver stein for å finne hvordan de kan redusere utslippene. Ifølge DAFs Ron Borsboom, direktør for produktutvikling, må ca. 20% av DAFs lastebilsalg i 2030 være 0-utslippsbiler.

Hydrogen

TENNPLUGGER: For å benytte hydrogen som energikilde i en forbrenningsmotor må det en elektrisk tenning til.

For at hydrogen skal være et grønt drivstoff, må det produseres på riktig måte (og det finnes en rekke måter). Her i Norge har vi en fordel ettersom vår strøm i all hovedsak er ren vannkraft. I Europa derimot, produseres hydrogen i stor grad ved hjelp av naturgass. DAF har gjennom Paccar og Kenworth, i lengre tid testet brenselcelle-hydrogenbiler i Los Angeles havn.

Nå har DAF bygget en testbil med hydrogen forbrenningsmotor. De er svært sparsommelige med opplysninger om motoren, men ut fra bildene ser det ut som om det er et common rail system og tennplugger i likhet med JCB-motoren vi har omtalt på et annet sted i denne utgaven av Anlegg&Transport.

Batterielektrisk

DAF jobber også med utvikling av batterielektriske løsninger, og lover at de snart har mer informasjon om en elektrisk variant basert på den nye XF-hytta. Fra tidligere finnes det både elektriske CF med inntil 200 km rekkevidde og LF med inntil 280 km rekkevidde.

For bydistribusjon er dette en god løsning, men for langtransport har ikke Borsboom stor tro på denne løsningen. Da er hybrid mer nærliggende.

BATTERIELEKTRISK: I fremtiden vil vi få se en XF-batterielektrisk trekkvogn.

Hybrid

DAF har tidligere vist ulike hybridløsninger, både som mild- og plugin-hybrid. De første løsningene regenererte energi og benyttet denne under oppstart. Nå testes CF Hybrid som har en dieselmotor, samt en ZF elektrisk motor som er integrert i girkassen. Med 85 kW batteripakke kan bilen kjøre CO2-fritt i bykjernene med en rekkevidde på inntil 50 km.

Grønn diesel

I løpet av 20 år har DAFs dieselmotor redusert CO2-utslippet med 20%, samt NOx- og PM-utslippet med 95%. Ifølge Ron Borsboom vil dieselmotoren fortsette å være en viktig del av transportkjeden i lang tid, og DAF vil derfor fortsette å utvikle dieselmotoren for å redusere utslippene ytterligere.

Det jobbes også med å utvikle nye typer power to liquid diesel som er 100% CO2-utslippsfri. I tillegg finnes også HVO som reduserer CO2-utslippene med ca. 95%.

Powered by Labrador CMS