Køene på Svinesund

Køene ved Svinesundbrua er lange, og transportbedriftene taper penger på dette.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

For å få den norske regjeringen til å forstå hvor viktig det er å få løst opp køene, har Svinesundskomiteen, de Norsk Svenska Handelskamren i Göteborg og Oslo, Sveriges Åkeriföretag og Norges Lastebileier-Forbund gått sammen og skrevet et felles brev til statsminister Erna Solberg. De oppfordrer regjeringen til å iverksette umiddelbare tiltak og finne løsninger.

I sommer var køene for å komme inn i Norge ofte flere kilometer lange. Situasjonen har blitt noe lettere, men kommersiell trafikk som står stille i 4-5 timer, er tap både innen samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi.

- Hvert minutt trafikken står stille på brua, koster det selskaper store summer. For et lite svensk transportfirma som har 60 transporter i måneden, betyr en times ventetid om gangen en ekstrakostnad på rundt 620.000 svenske kroner per år, sier Rickard Gegö, Sveriges Åkeriföretag.

- For våre medlemsbedrifter er situasjonen minst like ille, understreker Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund.

I fellesskap ber Norges Lastebileier-Forbund og Svensk Åkeri nå om et felles møte med statsminister Erna Solberg.

- Grenseovergangen er utrolig viktig for Norge og Sverige som er hverandres viktigste handelspartnere. Hvis 1% av Sveriges og Norges handel er hemmet av grensehinder, tilsvarer dette 2,9 milliarder svenske kroner per år, sier Bjørn Storm Halvorsen og Patrick Strömsnes, fra Norsk Svenska Handelskamren i Oslo og Göteborg.

- Vi forstår godt at den norske regjeringen må iverksette tiltak for å beskytte mennesker mot smitte under den pågående pandemien, men vi anbefaler den norske regjeringen på det sterkeste å finne løsninger som ivaretar både helse, nordisk grensefrihet og næringsutvikling i regionen mellom Göteborg og Oslo, sier Linda Engsmyr, sier Linda Engsmyr, ordfører i Svinesundskomiteen

Her kan du lese brevet.

Powered by Labrador CMS