LETTEST: Den nye MAN TGX 33.510-en til Lillebø Sand og Transport veier bare 12.400 kilo. Også Volvoen bak er betydelig lettere enn de fleste tilsvarende biler. Egenvekt har alltid vært fokus for sandtaket i Sandnes.
LETTEST: Den nye MAN TGX 33.510-en til Lillebø Sand og Transport veier bare 12.400 kilo. Også Volvoen bak er betydelig lettere enn de fleste tilsvarende biler. Egenvekt har alltid vært fokus for sandtaket i Sandnes.

Lett og lettere

SANDNES: Tippbilene til Lillebø Sand og Transport har alltid vært lette, men den nyeste MAN-tippbilen er den desidert letteste på lenge.

Publisert Sist oppdatert

Den nye MAN-en som ble tatt i bruk i desember i fjor er registrert med en egenvekt på 12.400 kilo. Det er lavt til å være en treakslet tandembil med dumperkasse.

- Vi har alltid fokusert på å ha så lette biler som mulig. Vi kjører bare ferdigvarer, og før eller siden må du sveise i ny plate samme hva, sier Einar Lillebø.

Den nyeste MAN-en er nummer 20 i rekken for Lillebø Sand og Transport. Frem til denne ble bestilt har de bare kjørt nettopp MAN.

Unntaket er en ny Volvo FH 540 som kom nå i mars. Den har også lav egenvekt med 13,1 tonn inkludert brøyteutrustningen. Men for neste bil som også er i bestilling er de tilbake hos MAN.

Bevisste valg

Den nye MAN-en er 400 kilo lettere enn det som nå er den nest letteste av Euro 6-bilene til Lillebø Sand og Transport. Bilen som er i bestilling nå blir lik denne, men skal i tillegg ha brøytefeste.

TEAMET: Paul Håland (fra venstre), Jostein Lillebø, Leif Terje Lillebø, Einar Lillebø og Birger Egeland kjører ferdigprodukter dagen lang. Da er det viktig å ha lettest mulig bil.
TEAMET: Paul Håland (fra venstre), Jostein Lillebø, Leif Terje Lillebø, Einar Lillebø og Birger Egeland kjører ferdigprodukter dagen lang. Da er det viktig å ha lettest mulig bil.

Nybilen er ikke en helt typisk tippbil. Utgangspunktet er en TGX 33.510 med landeveis-chassis. Dermed blir den også litt lavere i fronten enn en typisk anleggsbil. I tillegg er tandemen på bilen uten navreduksjon for å spare både vekt og drivstoff. Til sammen gir det en solid vektgevinst.

Påbyggene på de siste bilene til Lillebø Sand og Transport har blitt levert av Zetterbergs. Da de lanserte sin ZD4-kasse for en del år siden ble de konkurransedyktige på vekt i forhold til påbyggene fra Carnehl som Einar Lillebø brukte fra rundt 2005. For å få kassen så lett som mulig har de også valgt å ha seks millimeter tykk bunn og fire millimeter i sidene.

Fire biler

Einar Lillebø er andre generasjons driver av Lillebø Sand og Transport. Hans far Jostein begynte å kjøre MAN som 18-åring i 1963. Selv om han har passert 78 år og egentlig er pensjonist, er det ikke verre enn at han kjører noen lass hvis det trengs en vikar.

JUBILANT: Bilen som Leif Terje Lillebø fikk før jul er ny MAN nummer 20 hos Lillebø Sand og Transport. Den bilen er også den letteste av Euro 6- bilene de har.
JUBILANT: Bilen som Leif Terje Lillebø fikk før jul er ny MAN nummer 20 hos Lillebø Sand og Transport. Den bilen er også den letteste av Euro 6- bilene de har.

- Vi har likt alle de MAN-ene vi har hatt veldig godt. De har vært retningsstasbile og gode å kjøre, i tillegg har servicen hos forhandleren vår her i Sandnes vært veldig god, sier Einar Lillebø.

De fire bilene går i gjennomsnitt ca. 60.000 kilometer i året, og Lillebø Sand og Transport har stort sett kjørt bilene i seks år før de har blitt byttet. De siste bilene som har blitt byttet ut har fått litt mer kilometer enn normalt på grunn av lange leveringstider.

Faste kunder

60 prosent av alt det Lillebø Sand og Transport kjører er natursand fra deres eget masseuttak. I tillegg kjører de noe knuste masser og litt masser som har blitt vasket.

FØRSTE: Volvoen som Birger Egeland kjører er den første svenske bilen Lillebø Sand og Transport har hatt.
FØRSTE: Volvoen som Birger Egeland kjører er den første svenske bilen Lillebø Sand og Transport har hatt.

- Det aller meste vi kjører er tilslag til betong, og det er Multiblokk og Skjeveland Cementstøperi som er de største kundene våre, sier Einar Lillebø. Rundt 70 prosent av alt det de leverer brukes som tilslag i forskjellige betongprodukter.

Ved siden av massetransporten er også to av bilene rigget for brøyting og strøing. Det er 45 år siden de begynte med vintervedlikehold av de lokale veiene. Etter å først å ha kjørt direkte for Statens vegvesen, ble det etter hvert Mesta og nå er det Risa de er underentreprenør for.

Selv om Sandnes ikke er det største snøhullet i landet blir det mange turer i løpet av vinteren. For selv om snøen ofte glimrer med sitt fravær er antall dager det fryser på en ishinne på veiene desto større.

Veteran

Jostein Lillebø kjøpte sin første egne lastebil i 1972, og har bare hatt tippbiler. Nå har han en 1969-modell toakslet MAN-tippbil som bare brukes til pent.

VETERAN: Denne 1969-modellen er kosebilen til Jostein Lillebø. Han kjøpte den ferdig pusset opp fra Hallingdal for noen år siden. Nå bukes den bare til fint. Som her på 17.mai.
VETERAN: Denne 1969-modellen er kosebilen til Jostein Lillebø. Han kjøpte den ferdig pusset opp fra Hallingdal for noen år siden. Nå bukes den bare til fint. Som her på 17.mai.

- Alt virker og bilen starter med en gang. De gangene den har vært på EU-kontroll har den gått rett igjennom hver gang, sier Jostein Lillebø. Nå lever bilen et luksusliv og slipper også ut på veien når sola ikke skinner.

Powered by Labrador CMS