Denne lastingen er veldig ugunstig på glatt føre, mildt sagt.

- Nær katastrofe på glatt føre

Feil vektfordeling, for dårlig lastsikring og ulovlig kabotasje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Et vogntog på vei til Trondheim, med 12.800 kg trekkvognvekt og 24.500 kg vekt på semitrailer-hjulene, ble stoppet av Vegvesenet på Minnesund. Det ble målt seks tonn på drivakselen på den toakslede trekkvogna.

- Denne er nesten en katastrofe på glatt føre, skriver Statens vegvesen i en melding etter kontrollen som var på dagtid 8. november.

På semitraileren var det byggevarer og en hjullaster på 17 tonn.

- Det var svært mangelfull sikring forover. Den stroppen som var best plassert, var skadet, opplyser Veveneset.

Det ble gitt bruksforbud for feil vektfordeling mellom bil og semitrailer, og også for manglende lastsikting.

Byggevarene var internasjonal last, mens hjullasteren var lastet i Oslo fra en annen bil i samme selskap. Dette ble da ulovlig kabotasje, siden den internasjonale lasten ikke var losset først. Dette ble transportselskapet anmeldt for.

Vogntoget var svensk og sjåføren var fra Øst-Europa.

NB: Hadde hjullasteren blitt kjørt lenger frem på semitraileren, hadde vektene vært innenfor regelverket. Men på grunn av den ulovlige kabotasjen, måtte hjullasteren over på en annen bil.

Powered by Labrador CMS