Herman Krefting, hadde stor interesse for biler og teknologi, her foran en maskin i verkstedet i 1968.
Herman Krefting, hadde stor interesse for biler og teknologi, her foran en maskin i verkstedet i 1968.

«Norske» VBG runder 70 år

I 1951, etter å ha vært salgssjef for Scania Vabis i Vänersborg, stiftet nordmannen Herman Krefting selskapet som idag er det børsnoterte VBG-konsernet. Konsernet er i dag verdens største produsenten av hengerfester til lastebil.

Publisert

Herman Krefting ble født i Oslo i 1907 og vokste opp i Norge hvor faren drev et jernverk. Etter første verdenskrig ble faren tvunget til å overdra selskapet til noen investorer, men like etter gikk det overrende. Etter konkursen flyttet familien fra Norge til Dalsland i Sverige. Flyttingen fra Oslo, med forholdsvis høy luftfuktighet, til det tørre klimaet i Dalsland, påvirket den da 12-år gamle Krefting som utviklet kraftig Astma.

Markedsføring av første generasjon "Vänersborg feste" som garanterte 25 tonn totalvekt med fem ganger sikkerheten. Prisen var 275 riksdaler, og for et tillegg på 50 riksdaler kunne du få militærmodellen med bøyle.
Markedsføring av første generasjon "Vänersborg feste" som garanterte 25 tonn totalvekt med fem ganger sikkerheten. Prisen var 275 riksdaler, og for et tillegg på 50 riksdaler kunne du få militærmodellen med bøyle.

Derfor flyttet Krefting til Trolhättan som hadde et bedre klima, og i 1923 begynte han å jobbe for Ford. Denne jobben ga han Krefting mulighet til å flytte tilbake til Oslo, men da 2. verdenskrig kom til Norge 9. april 1940 pakket Krefting bilen og flyktet med kone og tre barn til Sverige.

Det var i denne kjelleren på Södra Järnvägsgatan 31 i sentrum av Vänersborg Herman Krefting startet med montering av hengerfester i 1951.
Det var i denne kjelleren på Södra Järnvägsgatan 31 i sentrum av Vänersborg Herman Krefting startet med montering av hengerfester i 1951.

Vel fremme i Sverige fortsatte Krefting å reparere motorer, men fikk raskt jobb som salgssjef i Granström & Söner, den gang forhandler for Scania Trucks. Dette førte han til Vänersborg.

VBG idag

VBG Group VBG Group AB omsatte for 3.147 millioner svenske kroner i 2020 (3.725 millioner i 2019), og hadde et driftsresultat på SEK 353 (435) millioner.

VBG Group har i dag tre store forretningsområder. Lastebil- og tilhengerutstyr: I tillegg til tilhengerfester produseres blant annet trekkstenger, trekkbjelkesystemer, underkjøringshinder, automatkjettinger og skyvbare kapelltak. Forretningsområdet hadde en omsetning på 1.054 (1.204) millioner og rapporterte et driftsresultat på 189 (218) millioner i 2020.

Mobile Climate Control: En amerikansk-basert virksomhet som ble kjøpt så sent som i 2017. Klimasystemer for busser står for 50% av salget. I 2020 hadde divisjonen en omsetning på 1 618 (1 998) millioner og et driftsresultat på 105 (172).

Ringfeder Power Transmission: Bedriften har base i Tyskland og ble innkludert da VBG kjøpte Ringfeder i 1997. Divisjonen produserer utstyr til tungindustrien, og hadde en omsetning på 475 (523) millioner og et driftsresultat på 73 (63) millioner i 2020.

Som lastebilselger var Krefting i kontakt med mange transportører, og han opplevde at datidens hengerfester ikke holdt mål. I 1951 etablerte Krefting som var teknisk utdannet, det som etterhvert er blitt til dagens VBG Group, og i starten monterte han hengerfestene selv. Herman Krefting gikk bort i 1993, men i en jublieumsbok utgitt i 2001 finnes det en rekke sitater fra intervjuer med VBGs grunnlegger.

- Jeg tenkte ofte på svakhetene i hengerfestene, og en dag fikk en ulykke med en lastebil med et enkelt kulehengerfeste meg for alvor til å starte utviklingen av koblingene. Bilen mistet ganske enkelt tilhengeren og ødela to spinnemaskiner som hver kostet SEK 30.000. Heldigvis ble ingen mennesker skadet, men....

Krefting var svært interessert i trafikksikkerhetsproblemer, og så alvoret i den økonomiske situasjonen kundene kunne havne i på grunn av ulykker. Ved flere anledninger skal han også ha diskutert med designere og produsenter. Noen ganger var de enige i kritikken, men tok ikke tak i problemstillingene den da 44 år gamle Krefting påpekte.

Lanseringen

Hengerfestene ble patentert i åtte land, og i 1951 lanserte Krefting festene i Sverige. Han gikk for en bolt på 57 millimeter, mens den tyske standarden da var 38 mm. I tillegg var bolten belagt med det harde materialet manganitt, og slarken i et nytt hengerfeste var kun 0,5 millimeter. På den tiden var det vanlig med omtrent to millimeters slark.

Helt fra starten av hadde Herman Krefting en ide om hvordan et mer automatisert hengerfeste kunne være, og allerede i 1955 ble Automatic lansert. Dette ble senere til VBG 200, en bestselger i mange år. Gjennom flere tiår ble 10.000-vis av enheter solgt.

Utvidelser

En modell har tatt plass i bagasjerommet på en Mercedes for å markedsføre et hengerfeste til personbiler. Gjennombruddet for disse må ha vært da Krefting overtalte SAAB til å legge inn en bestilling på 500 stykker. Disse hengerfestene solgte godt i mange år, men på 1990-tallet ble denne delen av virksomheten solgt til Brink.
En modell har tatt plass i bagasjerommet på en Mercedes for å markedsføre et hengerfeste til personbiler. Gjennombruddet for disse må ha vært da Krefting overtalte SAAB til å legge inn en bestilling på 500 stykker. Disse hengerfestene solgte godt i mange år, men på 1990-tallet ble denne delen av virksomheten solgt til Brink.

Etterhvert som bestselgeren utviklet seg, ble også produksjonen av viktige komponenter tatt inn i eget hus, og de første egne lokalene ble bygd. Krefting bosatte seg vegg i vegg med produksjonslokalene som før 1967 ble utvidet hele åtte ganger. Da var produsenten nødt til å flytte ut for å kunne ekspandere ytterligere.

Etter forhandlinger med kommunen ble de gamle lokalene overtatt av kommunen. Krefting fikk 1,4 millioner SEK samt et stort landområde, og dette sikret at de 60-70 arbeidsplassene forble i Vännersborg kommune.

Det første byggetrinnet i den nye fabrikken kostet 3,5 mill SEK, og fabrikken ble innviet 1. oktober 1970. I et intervju fortalte Krefting at omsetningen da var på 10 millioner og at ekspansjonen skulle fortsette. På dette tidspunktet hadde de allerede sikret seg arealer for videre utvidelse. Videre fortalte Krefting i intervjuet at først skulle de skaffe nye lokaler utenfor Oslo, idet Norge var et marked som var raskt økende. I 1976 hadde VBG 150 ansatte, og de hadde utvidet lokalene flere ganger.

Astma

Krefting slet med astma, og han tilbrakte derfor mye tid i Spania. Han var direktør i selskapet frem til 1979 og styreformann til 1987, men i praksis var det Richard Persson som styrte bedriften fra 1972.

For å sikre bedriftens drift opprettet han tre stiftelser som han overføre en stor mengde aksjer til. Det var blant annet en striftelse for forskning på allergi og astma, og frem til 2016 har denne stiftelsen delt ut over 100 millioner til forkning på astma.

Herman Krefting døde 13. August 1993, men hans minne lever i høyeste grad videre gjennom de tre stiftelsene som tilsammen innehar 51,95% av stemmene i selskapet.

Persson

I likhet med Krefting hadde Persson høyere teknisk utdannelse, og han ble opprinnelig ansatt i VBG som konstruktør, utvikler og selger. Det var han som sto bak det første hengerfestet i 700-serien. I 1968 sluttet Persson i VBG, men kom raskt tilbake som daglig leder, en rolle han besatte inntil han ble erstattet av Anders Birgersson på begynnelsen av 2000-tallet.

Konkurrenter

Frem til 80-tallet fantes det endel konkurranse for VBG i markedet, blant annet Simson, Rockinger og Elastic, men de siste årene har VBG i praksis hatt markedet for seg selv. I dag har VBG en markedsandel i Norden på over 90 prosent.

Når det gjelder hengerfester har det stort sett vært en organisk vekst, men idag har selskapet utviklet seg til et stort konsern. VBG Group har gjort flere store oppkjøp, og den opprinnelige delen fra Vännersborg inngår idag som del av forretningsområdet «Truck & Trailer Equipment».

Nyheter Når det gjelder ny teknologi, har den automatiske MFC-koblingen vært på markedet i et titalls år. Avansert teknologi gjør den imidlertid kostbar, noe som har bidratt til at den ikke blir noen bestselger.

Nye produkter, hvor føreren vil få hjelp av sensorer og digital teknologi, står imidlertid nå på dagsordenen. Her kan vi vente oss nyheter i løpet av jubileumsåret.

Artikkelen har stått på trykk i Trailer Magazine og er omarbeidet av Anlegg&Transport

Powered by Labrador CMS