HAR FÅTT NOK: Posten Bring, her representert ved pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen, har besluttet å trekke seg ut av Facebook og stopper med annonsering på det sosiale mediet.

Posten stopper umiddelbart all annonsering på Facebook

Posten Bring har besluttet å stoppe all annonsering for Posten på Facebook og Instagram med umiddelbar virkning.

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen kommer som en direkte følge av at merkevaren blir misbrukt i svindelforsøk og gjør kundene usikre, og at Meta (Facebook og Instagram) ikke fjerner svindelsidene rakt nok. 

– Posten-merkevaren blir utnyttet i kyniske svindelforsøk rettet mot privatpersoner gjennom både falske Facebook-profiler og ulike annonser. Dette kan vi ikke sitte stille å se på og stopper derfor nå all annonsering på Facebook og Instagram. Beslutningen skal være en forsikring til kundene om at eventuelle Posten-annonser på Facebook og Instagram i tiden fremover ikke er noen kampanje fra vår side, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Bring.

Ut året

Posten Bring vil i første omgang stoppe all annonsering på Facebook og Instagram ut året. 

SVINDEL: Man kan tilsynelatende kjøpe pakker som ikke er hentet for en billig penge. Men dette er ikke en praksis som Posten Bring har. Det er svindel.

I november og desember er det høy aktivitet i netthandelen og den tiden på året hvor det er høyest bruk av tjenestene fra Posten. En av de falske kampanjene mange nå blir eksponert for er tilsynelatende lovnader om dyre elektroniske produkter og muligheter for å få mer enn man betaler for, svindelen baseres feilaktig på at Posten selger uavhentede pakker til under 20 kroner.

Alle annonser som hevder at de selger uavhentede pakker fra Posten er å anse som svindel. Uavhentede pakker hos Posten blir oppbevart i inntil ett år, slik at det er mulig å etterlyse disse. Hvis ingen melder seg eller det ikke er mulig å finne mottagerne av de uavhentede pakkene så blir de donert til Fretex vederlagsfritt. Ingen uavhentede pakker fra Posten selges.

– En frekk svindel

På svindelsidene varierer bilder og priser på «pakkene», men felles er at alle benytter seg av Postens logo.

– Vi ser nå at svindlerne er blitt enda frekkere enn tidligere. Nå benyttes bilder av våre medarbeidere og merkevarer i for eksempel sponsede kampanjer både på Facebook og Instagram. Dette er bilder som er blitt stjålet og benyttes i falsk markedsføring. Vi har vært i kontakt med Meta, som er eieren av Facebook og Instagram, men foreløpig er ikke sidene tatt ned, til tross for lovnader om dette. Nå er vår tålmodighet slutt og derfor stoppes all annonsering på disse plattformene, fortsetter Pettersen.

Posten er ikke alene om å bli utsatt for denne type svindelforsøk. Et raskt søk på Facebook viser at andre europeiske postselskaper også er rammet av tilsvarende svindelforsøk.

Powered by Labrador CMS