VENTER: Her venter Oddvar Nyland på kolonnekjøring på Filefjell ettersom både Strynefjellet og Hemsedalsfjellet var stengt på grunn av dårlig vær.
VENTER: Her venter Oddvar Nyland på kolonnekjøring på Filefjell ettersom både Strynefjellet og Hemsedalsfjellet var stengt på grunn av dårlig vær.

Problemfri vinter med 25,25

OSLO-STRYN: - Jeg har ikke hatt behov for å legge på kjetting en eneste gang i vinter, sier lastebilsjåfør Oddvar Nyland i Thor Tenden Transport AS.

Publisert
FØLGER: Nyland har dødvinkelkamera med skjerm montert på høyre A-stolpe. Her ser vi hvor godt tralla følger semihengeren gjennom de krappe svingene.
FØLGER: Nyland har dødvinkelkamera med skjerm montert på høyre A-stolpe. Her ser vi hvor godt tralla følger semihengeren gjennom de krappe svingene.

Etter at det ble åpnet for modulvogntog på enkelte nye fjelloverganger 21. desember har Oddvar Nyland kjørt i skytteltrafikk mellom Oslo og Stryn. Nyland har lenge vært en forkjemper for lengre og tyngre enheter. Det er kanskje mange som husker at han for et par år siden testet å kjøre et 32 meter langt vogntog mellom Lillestrøm og Oslo, og drømmen er å en dag kunne kjøre en slik kombinasjon over fjellet.

Nyland kjører stort sett kjørt over Strynefjellet, med krappe svinger, mange høydemetre og trange tunneler, 2-3 turer hver uke. Han forteller at han var veldig glad for at myndighetene endte opp med 60-tonns totalvekt slik at han kan utnytte kapasiteten best mulig.

- Hvordan har du klart deg helt uten kjetting i det krevende terrenget over fjellet?

- Først og fremst må jeg skryte av brøytemannskapene som har gjort en kjempejobb med å holde veien i god stand gjennom hele vinteren. I tillegg har jeg kanskje vært litt heldig med timingen også. Jeg har Onspot på bilen, og det har vært tilstrekkelig hjelp de gangene jeg har hatt behov. I tillegg må man jo kjøre etter forholdene og være forberedt, sier han.

- Er det noe med kjørestilen du må ta hensyn til?

GOD ERFARING: Stian Winsnes i Digre Transport har bare positive erfaringer etter den første vinteren med 25,25 meter.
GOD ERFARING: Stian Winsnes i Digre Transport har bare positive erfaringer etter den første vinteren med 25,25 meter.

- Ja, jeg må kjøre noe mer med låst sving på den bakre akselen. I tillegg er det viktig å tenke på hvordan jeg laster bilen, slik at det er godt med vekt på boggien. Jeg passer alltid på å ha 20 tonn på trekkvogna over fjellet. I tillegg må jeg selvsagt passe på å løfte boogien opp kneikene. I tunnelene gjelder det bare å være litt tidlig ute med å legge seg godt inn, men tralla følger godt etter semihengeren, forklarer Nyland.

Østlandet – Trøndelag

En annen som har fått prøvd 25,25 noen måneder i vinter er Stian Winsnes i Digre Transport. Han fikk en ny MAN TGX 35.580 Next Gen i februar, og kjører stort sett mellom Østlandet og Trøndelag via Østerdalen. For det meste kjører han volum-gods, men prøver å passe på å fylle bilen med vekt for best mulig fremkommelighet. Winsnes sier det har gått veldig bra med økt totallengde, og han har heller ikke støtt på noen spesielle utfordringer i vinter.

- Den største utfordringen er at noen rundkjøringer er bygd litt for små, sier han.

Powered by Labrador CMS