SEMI: Fire Scania P460XT 4x2 med tanksemi ble overlevert til Forsvaret 18. oktober. De etterfulgte fire tilsvarende vogntog som ble overlevert i sommer.

Scania leverer 38 tankvogner til Forsvaret

Skal frakte Forsvarets F-34-drivstoff.

Publisert Sist oppdatert

Nye Scania tankvogner skal nå overta for 35 til 50 år gamle tankvogner på norske militære flyplasser. De nye tankvognene er bygd på Scania P460XT og leveres som både 4x2 trekkvogner med semihenger og 6x4 normalchassis. Disse har lastekapasitet på med henholdsvis 35.000 og 20.000 liter.

P460: Vognene er av typen Scania P460XT

Forsvaret har så langt fått overlevert åtte av totalt 38 nye tankvogner fra Scania. De nye tankvognene skal brukes på Forsvarets flyplasser over hele landet.

Motoren som brukes i disse bilene, er Scanias 13-liter. I henhold til Forsvarets «single fuel»- konsept er bilene forberedt til å kjøre på Forsvarets F-34 drivstoff. Det samme drivstoffet som tankbilene leverer til flyene. Dette gir økt beredskap.

Bilene er utstyrte med Scanias GRSO905-girkasse og Opticruise. For å gjøre bilene så robuste som mulig har Forsvaret valgt parabel-bladfjæring. 

Utvendig er utstyrsmodellen XT valgt. Den har blant annet høyere bakkeklaring med skliplate, støtfanger i stål og lyktebeskyttere.

Komfort viktig

For Forsvaret har sjåfør- og brukerkomfort vært viktig under prosjekteringen. Derfor er det valgt Premium fører- og passasjerstol, AC, tilleggsvarmer og DAB-radio for å gjøre hverdagen til bakkemannskapene så komfortabel som mulig.

FORNØYD: Tomas Beck, sjef Landkapasiteter i Forsvarsmateriell, er fornøyd med å motta Scania-vogner for videre levering til Forsvarets avdelinger.

Den første leveransen, var i august da Scania overleverte de første fire semi-tankvognene til Forsvaret. Disse er satt i drift satt på Ørland flystasjon.

Under en overrekkelsesseremoni 18. oktober på Sessvollmoen ble de neste fire tankvognene, klare til bruk, overtatt av Forsvaret. Disse skal stasjoneres på Evenes. Bilene ferdigstilles fortløpende og de siste overleveres i 2025.

– Til tross motgang, har prosjektet på generelt grunnlag vært veldig vellykket, sier Max Nensén, Defence Product Manager i Norsk Scania.

25 år levetid

De nye tankvognene til Forsvaret skal driftes og vedlikeholdes i lang tid. Scania og Forsvarsmateriell har hatt tett dialog under hele prosjektprosessen for Forsvaret ved å kartlegge behov og krav, som har lagt grunnlaget for utførelsen av bil og påbygg.

Da første bil var ferdigbygget, testet Scania som totalleverandør systemene grundig og kontrollerte at alle Forsvarets krav var oppfylt. Videre har Forsvaret, sammen med deres brukere av utstyret, også validert og kontrollert systemene. Disse testene har ført til justeringer og endringer i designet som ble implementert på resten av produksjonen. 

På denne måten får Forsvaret et system som skal oppfylle deres behov de kommende 25 årene.

I tillegg til kjøretøyene, omfatter leveringen en CLS-avtale og tilhørende logistikk. En stor mengde reservedeler skal også stasjoneres hos Forsvaret i beredskap.

Scania og Forsvaret

Kontrakten ble inngått 26. mars 2021, midt i en pandemi. Tett etterfulgt kom det en energikrise med påfølgende prisøkning på råvarer som ingen kunne sett for seg. Det ble ingen bedring da krigen i Ukraina kom og satte ytterligere på press leverandører av forsvarsmateriell i Europa.

– Vi er meget godt fornøyde med samarbeidet med Norsk Scania som systemleverandør. Disse tankvognene vil øke Forsvarets evne til å understøtte luftoperasjoner. Det var en glede å overrekke bilnøkler og teknisk håndbok til Forsvaret på Evenes, sier Tomas Beck, sjef Landkapasiteter i Forsvarsmateriell.

Powered by Labrador CMS