SERVICEBIL: En ny servicebil er snart på vei ut for å serve norske anleggsmaskiner.

Skal bli best på påbygg

SATSING: På tampen av fjoråret ble Ole-Andreas Pettersen ansatt som salgssjef i Rygge Varebilinnredning AS. Selskapet har ambisjoner om å bli best på påbygg av varebiler og mindre lastebiler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

INNREDNING: I tillegg til innredning, kan servicebilene leveres med luft, kran og aggregat etter behov. Ved overtagelsen er det vanlig at servicemekanikeren «flytter inn» i sin nye bil inne på verkstedet til Rygge Varebilinnredning.

Rygge Varebilinnredning ble stiftet av Jan Erik Jensen i 2008, og i dag er hele familien hans involvert i virksomheten. I 2015 flyttet selskapet inn i et 1000 m2 stort nybygg på Missingmyr industriområde i Råde, og det viste seg raskt at utviklingen var så god at det ikke skulle stoppe med det. Sist høst sto ytterligere 1000 m2 klare.

Tre segmenter

STIVERE: Ole-Andreas Pettersen, salgssjef i Rygge Varebilinnredning, viser frem knekken i fronten av skapet som gjør at konstruksjonen blir stivere og mer solid.

I starten var det som navnet tilsier, varebilinnredning selskapet satset på. Nå består selskapet av tre avdelinger:

Påbyggsavdeling som leverer ulike skap og planpåbygg med tipp, kran eller bakløftere, hovedsakelig på biler inntil 7,5 tonn. Innimellom kommer det inn større biler også, og nylig har de levert skap og innredninger på servicebiler på 16-tonns chassis.

Bilinnredning er fremdeles en av bærebjelkene til selskapet, og her kommer Pettersens fagkompetanse fra 16 år i Sortimo godt med. Han ønsker å effektivisere og videreutvikle avdelingen, blant annet med å etablere egne stasjoner i «nybygget» for å forenkle monteringen av varebilinnredninger.

Den tredje avdelingen er minibusser. Selskapet har vunnet flere anbud på ombygging av minibusser til elektrisk drift, og bussene leveres over hele landet. Råde-selskapet og et selskap fra Litauen samarbeider med å konvertere bussene til elektrisk drift.

Organisk vekst

Det har vært viktig for gründeren Jensen at veksten i selskapet har skjedd gjennom innsats og godt håndverk, og ikke gjennom oppkjøp. Med utvidelse i salgsstaben satses det på ytterligere vekst, men samtidig med at god kvalitet på leveransene skal sikres. Det jobbes derfor med ISO-sertifiseringer for å sørge for gode rutiner og prosesser. Selskapet har et uttalt mål å være best på kvalitet i markedet, og dermed være en foretrukket samarbeidspartner.

Råde Varebilinnredning jobber med de fleste varebilleverandørene i markedet, og har i tillegg flere egne agenturer med landsdekkende nedslagsfelt.

Mindre luftmotstand

MINDRE LUFTMOTSTAND: Det nye skapet X-Stream sørger for 5% mindre luftmotstand og dermed lavere drivstofforbruk.

Et eksempel på nye produkter er det nye skapet X-Stream for lette nyttekjøretøy. Skapet har avrundede hjørner langs sidene, noe som skal redusere luftmotstanden med 5%. I tillegg har det en helt ny oppbygging som gjør skapet både lettere og sterkere. Montert på en Renault Master med bakløfter, betyr det at bilen kan få nyttelast på ca. 1000 kg. Til sammenligning så undertegnede nylig en Master med skap og bakløfter som ifølge sjåføren kun hadde 600 kg nyttelast.

1000 KG: Med det nye lettere skapet har Masteren nesten ett tonn nyttelast, noe som er ganske høyt for slike biler.

X-Stream har egenvekt på ca. 645 kg, åtte pallplasser, er fullisolert og er resirkulerbart for gjenvinning. Vegger og tak er i 40 mm «sandwich-konstruksjon». Gulvet er produsert i gjenvunnet plastmateriale og er sklisikkert, vaskbart og kan benyttes til transport av næringsmidler. I tillegg er det surreskinner på begge sider, og i frontveggen. Det er også mulig å montere kjøleaggregat og kjølegardin i skapet.

Innvendig: Innerst i skapet blir det en liten knekk på det nye skapet.
Powered by Labrador CMS