KRAFTIG: Iveco T-Way er designet for å utføre de virkelig tøffe oppgavene.

T for Tøff hos Iveco

KOMPLETT: Med lanseringen av T-Way er alle de tyngste lastebilseriene til Iveco fornyet i løpet av snaut to år. Nå har produsenten store planer om å kapre markedsandeler.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

KLARING: For de røffeste oppdragene er det godt med klaring i T-Way. Foto: Iveco
TIPP: T-Way er bygd for å enkelt kunne tilpasse ulike påbygg og løsninger. Foto: Iveco
BETONG: Betongbiler er en av oppgavene vi vil se T-Way utføre. Foto: Iveco
LETTERE: For lettere oppgaver kan T-Way leveres med 6x4 både som chassis og trekkvogn.
SPESIAL: Et utall av løsninger kan bygges på T-Way. Foto: Iveco

Nye Iveco T-Way er bygd på gener tilbake til 60-tallet. Bilen skal være det mest robuste og kraftigste Iveco har å by på for å kunne utføre de mest krevende transportoppdragene. Allerede fra kjernen og utover har bilen en kraftig konstruksjon med hele 10 mm tykt stål i rammen som skal tåle et vridningsmoment på 177 kNm. Bilen er utstyrt med en ni tonns foraksel, og navreduksjon på bakakselen er standard for å maksimere kombinasjonen av styrke og ytelse. Det er en ny «vugge» for tandemakselen som er støpt i ett stykke og reduserer egenvekten med 325 kilo og samtidig forbedrer offroad-egenskapene med bedre bakkeklaring og utgangsvinkel.

Drivlinjen

Cursor 13-motoren har fått 10 hk mer og leverer nå 510 hk sammenlignet med den som satt i Trakker. For lettere konfigurasjoner er fremdeles Cursor 9-motoren tilgjengelig. T-Way blir tilgjengelig både med automatisert og manuell girkasse. Automatkassen som leveres med 12- eller 16 gir, er den velkjente Hi-Tronix kassen som har fått ny funksjonalitet, spesielt for å bedre offroad-egenskapene. Bilen har Hill-holder for å hjelpe til med igangsetting i bratte bakker, rugge-modus (Rocking Mode) for å komme i gang på sleipt underlag og en krabbemodus for ekstra lave hastigheter på tomgang. Det er ikke bare i typiske offroad-situasjoner girkassen har fått ny og bedre funksjonalitet. Hi-Cruise-systemet sørger for bedre effektivitet på landeveien med prediktiv girskift og cruisekontroll, samt eco roll funksjon som alle er med på å bedre girskifte-strategien og dermed gi føreren en bedre kjøreopplevelse.

Et nytt PTO (kraftuttak) av sandwich-typen gir opp til hele 2300 Nm moment for utstyr som monteres på bilen.

Fremkommelighet

T-Way er designet for fremkommelighet og i mange tilfeller drift på alle aksler. For biler som går mye på landeveien og bare innimellom trenger de ekstra egenskapene som kommer med allhjulsdrift, kan også Iveco nå tilby hydrostatisk drift på forakselen. Det er i 6x4 bilene Hi-Traction kan tilbys. Systemet fungerer i hastigheter inntil 25 km/t og kan aktiveres automatisk for å bedre grepet ved behov.

START: En knapp sørger for at bilen kan gynges ut av situasjoner hvor det er dårlig med grep. Ilustrasjon: Iveco
DIGITAL: Med den nye oppkoblingsboksen og app-styring kan sjåføren og sentralen få sanntidsdata om bilen. Ilustrasjon: Iveco
TANDEM: En ny Tandem «vugge» som er støpt i ett stykke betyr en vektreduksjon på hele 325 kilo. Illustrasjon: Iveco
BAKKESTART: En knapp på dashbordet aktiverer bakkestart assistansen. Illustrasjon: Iveco
SKIVEBREMSER: Nå blir skivebremser på bakakselene tilgjengelig. Illustrasjon: Iveco
BESKYTTELSE: Et gitter som beskytter lykteglasset er godt å ha når terrenget blir tøft. Foto: Iveco
INTERIØR: Interiøret er oppgradert på lik linje med det som S-Way og X-Way allerede har fått. Foto: Iveco

T-Way kommer som både chassis og trekkvogn med drift på to, tre eller fire aksler. I tillegg er nye akselavstander på 4, 4,2 og 4,5 meter lagt til i programmet.

Bilene skal ikke bare komme frem, de skal også stoppe, og for flere av modellene er det nå mulig å spesifisere bilene med tandem med skivebremser på bakakslene. Med de nye skivebremsene i kombinasjon med en foraksel som tåler et bremsemoment på 30.000 Nm, kan en fullastet T-Way stoppe fra 60 km/t på bare 21 meter.

Hytte

T-Way deler hytte med de andre modellene i «Way»-rangen og er tilgjengelig i to ulike versjoner, AD (kort) og AT (lang) med standard eller høyt tak. Alle de nye telematikk-løsningene som ble introdusert med S-Way, er også på plass i bilen. Det betyr at både fører og sentral kan få nåtidsinformasjon om bilen. I tillegg kan oppdateringer av bilens systemer foregå over nettet.

Vi har en stor kundebase på Trakker og det betyr derfor mye for Norge å nå kunne tilby en helt ny og moderne offroad anleggsbil til disse kundene.

Helene Norman Dupuy, Norgessjef for Iveco

Inne i hytta er det et nytt multifunksjonsratt. EBS med bremseassistent er nå tilgjengelig i alle varianter og leveres sammen med ESP og filholder-funksjoner.

Markedet

T-Way er et nisjeprodukt, og Iveco regner med å produsere 4500 enheter i året. Rundt 40% av produksjonen går til Europa, og for den nordiske organisasjonen er det Finland og Norge som er hovedmarkedene. Med T-Way blir de nye seriene komplette. Utrullingene er blitt noe forsinket, og selskapet har ikke klart å følge planen i løpet av de 20 månedene siden lanseringen av S-Way på grunn av Covid-situasjonen, men i siste kvartal 2020 og første kvartal i år har ting tatt seg opp. Et interessant element er at hele 50% av salget er helt nye kunder som Iveco aldri har hatt et forhold til tidligere. Totalt har de 20.000 ordre på biler i de nye Way-seriene, og med det har de som mål å oppnå minimum 8% markedsandel i Europa, forteller Camelo Impelluso, salgssjef for Iveco i Europa.

Iveco har som kjent også stor tro på LNG som drivstoff for langtransport. Her kan Ivecos toppsjef Thomas Hilse fortelle at i 2020 ble 3% av bilene levert med LNG-motorer, og dette tallet vil øke til 5% i 2021. I nær fremtid forventer de at 10% av langtransporbilene Iveco leverer, vil ha LNG-motorer.

Iveco T-Way ønsker å bli tøft behandlet, virkelig tøff behandling

Thomas Hilse, toppsjef hos Iveco.

Når det gjelder Nikola-samarbeidet, går det etter planen. De første ti bilene er produsert i Ulm og er nå til testing i Arizona. Planen er at de første bilene skal gå i produksjon i begynnelsen av 2022.

Powered by Labrador CMS