KOMMER: Mot slutten av 2022 er det planlagt at de første eksemplarene av Arrival ankommer Norden.

Tenker helt nytt

OSLO: På tampen av fjoråret var oppstartsselskapet Arrival på norgesturné og viste frem Arrival Van som forventes å ankomme Norden mot slutten av 2022.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det er noen år siden vi hørte om Arrival. Selskapet ble stiftet i 2015 og er nå straks klare til å lansere sin første varebil. Bilen er konstruert fra bunnen av med helt nye tanker og ideer. Her skal det benyttes et minimum av deler, og bilen skal produseres på et enklere sett.

GLEDER SEG: Norden-sjef Per Aleby gleder seg til å komme skikkelig i gang med Arrival. Han har lang fartstid innenfor nyttekjøretøy-sektoren etter 27 år i Scania.

Fabrikkene

Bilene skal produseres ved små mikrofabrikker nær markedet. Fabrikkene skal være lønnsomme allerede ved 10.000 produserte eksemplarer. 70 roboter står for det meste av produksjonen. Det kan raskt etableres nye fabrikker i «nærområdet» dersom etterspørselen tilsier mer produksjon.

- Det vil ta ca. seks måneder å etablere en ny fabrikk, forteller norden-sjef Per Aleby.

ENKELT: Du finner ingen overflødige knapper i førerhuset på Arrival Van.

Ved at det ikke benyttes pressede stålplater slik som hos de fleste andre bilprodusenter, er produksjonsprosessen mye enklere. Hele konseptet til Arrival er basert på at komponentene skal være modulære og kunne benyttes i alle kjøretøyene. De har i tillegg til Arrival Van planer om en personbil beregnet på tjenester som Uber o.l., samt en Arrival Bus som nettopp har startet testingen.

Karosseridelene er i resirkulerbare komposittmaterialer som veier ca. halvparten av tilsvarende stålkomponenter.

Konstruksjonen skal være slik at småskader ikke vil resultere i bulker, i tillegg er fargen i produktet gjennomgående slik at små riper heller ikke vil være synlige.

Det satses i utgangspunktet på kundegrupper der TCO-faktoren (Total Cost of Ownership) tas i betraktning.

Prisene vil være på nivå med premium ICE-merker (forbrenningsmotor), men vil ha lavere totale eierkostnader som følge av lavere driftskostnader.

Van

KAMERA: Testbilen er utstyrt med både speilkamera og speil. Kameraet er også med på å beskytte kjøretøyet.

Varebilen vil etter hvert komme i fire lengder og to høyder med varerom fra 9,2 til 17 m³. Alle kjøretøyene har en tillatt totalvekt på 4250 kg for å utnytte det europeiske regelverket som tillater at mervekten sammenlignet med tilsvarende bil med forbrenningsmotor kan kjøres med B-førerkort.

Bilene leveres med ulike batteripakker på 67,89 og 111 kWt, litt avhengig av størrelse på bilen. Når L4 etter hvert blir tilgjengelig, er det mulig at denne vil kunne få en enda større batteripakke.

Batteriene er også modulære med 3,7 kWt pakker som monteres sammen. Alle pakkene er uavhengige av hverandre og det er enkelt å bytte ut en defekt modul.

LADING: Arrival kan lade med inntil 11 kW AC og 120 kW DC.

Til å begynne med kommer bilen kun med forhjulsdrift, men det er også planlagt en 4x4-versjon. I skrivende stund kan bilen godkjennes med en 750 kilos henger.

- Men det jobbes med å kunne utvide denne kapasiteten, forteller Aleby.

Bilene er enkle når det gjelder design. Det er en stor sentralt plassert skjerm i førerhuset, og et minimum av knapper og spaker. Bilene er utstyrt med en rekke assistanse- og sikkerhetssystemer, og teknikken i bilen er klargjort for autonom kjøring.

Arrival har inngått en rammeavtale med LeasePlan om å levere 3000 enheter i Europa de neste tre åren. Det er ikke klart om noen av disse bilene er tiltenkt det norske markedet. Fra start av vil biler til Norden komme fra fabrikken i England, men så vil de se an markedet og muligens sette opp en fabrikk nærmere. Det jobbes for tiden med å sette opp et servicenettverk og finne partnere før introduksjonen senere i år.

PAKKE: Turnebilen var en typisk pakkedistribusjonsbil.
Powered by Labrador CMS