Her har frekke tyver forsynt seg grovt. Hele fronten er skrudd av og viktige bildeler stjålet.
Her har frekke tyver forsynt seg grovt. Hele fronten er skrudd av og viktige bildeler stjålet.

Tyver demonterte fronten på bilen

Kriminelle bander raider Østlandet, noe Dag Arne Halvorsen fra Larvik fikk oppleve.

- Tollvesenet og politiet må kontrollere grenseovergangene ut av landet mye mer. Meldingene vi får kan tyde på at dette er utenlandske bander som stjeler, fyller varebiler med tjuvgodset, og setter snuten nedover i Europa. Det er derfor viktig at de stanser biler på vei ut av landet, ikke bare inn, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.

Han mener at både den generelle prisøkningen i samfunnet, og mangelen på tilgjengelige deler fra fabrikk, gjør at det blir mye mer lukrativt for kriminelle å stjele deler.

- Når gevinsten er høy, og sjansen for å bli tatt er så lav når politiet ikke har nok kontroller, så kommer vi nok bare til å se en økning i problemet framover, sier Mo.

Han mener at norske myndigheter må samarbeide mer med Sverige og Finland for å få bukt med tyveriene.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo etterspør bedre grensekontroll.
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo etterspør bedre grensekontroll.

- Når bandittene ikke bruker de mest kontrollerte grenseovergangene, må man i større grad bruke kamerateknologi, og samarbeide med myndighetene i nabolandene som kan stanse og kontrollere biler man mistenker har med seg tyvgods, sier Mo.

Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Skien, Mysen og Kongsberg er steder der man har opplevd at frekke tyver har forsynt seg grovt med deler fra lastebiler. Bare i Kongsberg ble hele 13 lastebiler stående ubrukelige igjen.

Kom på jobb til et trist syn

En av dem som har fått merke hvordan tyvene har herjet, er Dag Arne Halvorsen i Larvik. Han driver Dag Arne Halvorsen Transport, og kjører for Unicons betongstasjon i Larvik.

I forrige uke kom han på jobb til et trist syn.

- Allerede før jeg var kommet til bilen, hadde jeg fått SMS fra bekjente som lurte på om jeg hadde vært og skrudd på bilen. Jeg skjønte derfor at noe var galt før jeg kom frem, forteller Halvorsen.

Da han fikk se bilen var mesteparten av fronten på bilen demontert.

- De skal virkelig vite hva de gjør, for det er store og tunge deler på en betongbil. Alt var utført på en profesjonell måte. For å få åpnet fronten på den måten de hadde gjort, har de måttet åpnet sentrallåsen. Hele panseret og stigtrinnet var også skrudd av, forteller Halvorsen.

Føler seg ikke trygg

Han forteller at han var heldig siden han fikk bilen raskt reparert og på veien igjen.

- Andre har nok ikke vært like heldige, og spesielt for dem som har fått mange biler ødelagt og frastjålet deler, kan det være snakk om måneder før de er i full drift igjen. Det betyr mange tapte kroner i inntjening, sier Halvorsen.

Han synes hele situasjonen er kjempefrustrerende.

- Jeg føler meg ikke trygg lenger. Vi forsøker å parkere bilene så godt vi kan inntil vegger og innenfor bommer med overvåking, men det ser ikke ut til at tyvene bryr seg om det. Nå må det komme på plass bedre kontroller på vei ut, slik at vi kan få stoppet tyvene, sier Halvorsen.

- Kan rive ned næringen på sikt

Lars Erik Skjønhaug i Skjønhaug Transport har ennå ikke blitt frastjålet noe, men han er på vakt for han venter bare på at det skal skje.

- Det har være mange tyverier i mitt område, og etter at covid-19-pandemien har roet seg ned har antall tyverier eksplodert. Nå er det på tide at grensekontrollene blir bedre, sier Skjønhaug.

- De går etter helt spesifikke deler som er vanskelige å få tak i, for eksempel styreenheter. I tillegg tar de dører og fronter og gjør at bilene ikke kan kjøres. Dette kan rive ned næringen på sikt, dersom de får herje fritt.

Får god informasjon fra politiet

Underdirektør i tolletatens grensedivisjon, Kari Klævold, forteller at slike tyverier i utgangspunktet er saker for politiet.

- Tolletaten har derimot et godt samarbeid med politiet og etatene har gode rutiner for utveksling av informasjon med hverandre, blant annet i saker som gjelder grensekryssende kriminalitet, sier Klævold i en pressemelding sendt ut av Norges Lastebileier-Forbund.

- I henhold til grensesamarbeidsavtalene Norge har med Finland og Sverige, er hovedregelen at Finland og Sverige har ansvar for å kontrollere transporter inn i disse landene, mens Norge har ansvar for å kontrollere trafikken inn i Norge. Vi utfører likevel kontroller av transporter på vei ut av landet, og det kan være i samarbeid med politiet, sier Klævold i NLF-meldingen.

- Vi deler informasjon med politiet i saker hvor det er grunn til å undersøke om noen forbereder, begår eller har begått en handling som kan medføre straff som er høyere enn seks måneders fengsel, sier hun videre.

Powered by Labrador CMS