Volvo Trucks gir sine elektriske lastebiler unike lyder

Følger opp EU-krav om at at elektriske lastebiler må bråke litt.

Publisert

For å forbedre sikkerheten, har Volvo Trucks utviklet et akustisk varslingssystem med unike lyder for sine elektriske lastebilmodeller.

Det Volvo-designede varselet vil øke sikkerheten ved å gjøre fotgjengere, syklister og andre trafikanter oppmerksomme på lastebiler som nærmer seg. Bilene ville ellers være nesten stille.

Samtidig er lydene designet for å være hyggelige og lite påtrengende, både for sjåføren og andre i nærheten.

Fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Lydnivået som kreves blir høyere etter hvert som hastigheten øker. Ved maksimal hastighet på 20 km/t skal det være minst 56 desibel.

USA har lignende lovgivning for kjøretøy som kjører under 30 km/t. Hvis kjøretøyet er for stille, må det ha et eksternt akustisk varslingssystem (AVAS).

For å oppfylle de nye kravene, og samtidig opprettholde fordelene med lavere støynivå som følger med elektriske biler, har Volvo Trucks utviklet et unikt sett med lyder for sine elektriske lastebilmodeller.

Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks.
Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks.

- Vi ønsker virkelig denne nye lovgivningen velkommen. Fra vi var barn, har vi lært å ikke bare stole på det vi ser, men også det vi hører i trafikken – noen ganger så mye at vi ikke en gang ser oss for før vi krysser en gate. Med vårt nye varslingssystem ønsker vi å sikre at fotgjengere og syklister merker når de er i nærheten av våre elektriske lastebiler, forklarer Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks.

Utviklet av akustikkeksperter

Utvalget av lyder er resultatet av grundig forskning og testing av Volvokonsernets egne akustikkeksperter.

- Vi er spesielt stolte av å ha utviklet førsteklasses lyder av høy kvalitet som er merkbare nok til å advare folk nær lastebilen, og som likevel er behagelige for sjåføren og andre trafikanter, sier Anna Wrige Berling.

Det er viktig å merke seg at lastebilene fortsatt vil være mye stillere enn vanlige lastebiler.

- Lydene er designet for å ikke trenge gjennom vegger. Våre elektriske lastebiler vil fortsatt tillate stille nattleveranser og bidra til bedre arbeidsforhold for sjåførene og et roligere og renere miljø, sier Anna Wrige Berling.

Fire forskjellige lyder

Det Volvo-utviklede akustiske varslingssystemet for elektriske biler er har ikke bare én, men fire forskjellige lyder, og informerer folk i nærheten om hva lastebilen gjør; kjører, tomgang, revers og så videre. Lydene vil variere i intensitet, basert på lastebilens hastighet og vil skifte i frekvens under akselerasjon og retardasjon.

Bygger opp elektrisk transport

Med den nylig annonserte salgsstarten av tre nye tunge elektriske lastebilmodeller – Volvo FH, FM og FMX – har Volvo Trucks nå en imponerende serie med seks mellomstore og tunge elektriske lastebiler.

Dette er for tiden det mest komplette kommersielle elektriske lastebilsortimentet i bransjen, ifølge Volvo.

- Elektriske lastebiler vil bli stadig mer vanlige i trafikken, og ved å innføre det akustiske varsellydsystemet i våre elektriske kjøretøyer, er vi stolte over å kunne kombinere vår spennende reise mot nullutslipp med vår langvarige ambisjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling.

Powered by Labrador CMS