Bilens varemerke er Futuricum og er bygget på et Volvo-chassis. (Asko)

Trekker 50 tonn i 50 mil

Asko har skaffet seg Europas første elektriske tungbil som kan trekke 50 tonn i 50 mil. Det settes nå en ny standard for rekkevidde på elektriske lastebiler i Norden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tekniske data

Tekniske data for Futuricum Electric Semi 40E 6x2T

• 900 kWt batteri, rekkevidde 50 mil

• Fire elektromotorer med sum 500 kW styrke eller 680 hestekrefter

• Fire batterimoduler a 225 kWt hver med vekt 1360 kg, sum 5440 kg

• Med drivlinje for diesel fjernet, vil nettovekt på kjøretøyet økes med to tonn.

• Med stor batteripakke, chassis 6x2 og Eurotralle er Futuricum etruck innenfor 17,5 meter og er godkjent for totalvekt på 50 tonn

• Uttak av 400V/32A til Eurotralle kjøle-/varmeanlegg fra batteripakken

• Ekstern DC lader på 350 kW, ladetid 20-80 prosent 1 time 40min

• Singel girkasse og direkte overføring sparer energiforbruk og muliggjør maksimal recuperation

Etter en vellykket testperiode i regi av pilotprosjektet «Batterielektriske tungbiler» i Grønt Landtransportprogram, har Asko Transport AS gått til anskaffelse av en ny type batterielektrisk lastebil som kan kjøre Oslo-Trondheim med full nyttelast uten ladning underveis.

Bilens varemerke er Futuricum og er bygget på et Volvo-chassis, hvor den fossile drivlinjen er erstattet med fire elektromotorer som gir 680 hestekrefter og batteripakke på 900 kWt. Bilen har DC-lading med 350 kW effekt i tillegg til en AC ombordlader på 44 kW som kan benyttes til nattlading.

- Ny standard for rekkevidde

Direktør John Strand i Asko Transport sier det nå settes en ny standard for rekkevidde på elektriske lastebiler i Norden, som også kan benyttes til langtransport. Bilen blir en viktig brikke i den helelektriske transportkjeden som Asko etablerer mellom sentrallagrene på Vestby og det nye Asko regionselskapet, Asko Oslofjord i Sande på den andre siden av Oslofjorden. Sammen med en helelektrisk sjødrone, vil det etableres en nullutslipps transportkjede som forbinder øst- og vestsiden av Oslofjorden.

Adm. direktør John Martin Strand (t.h.) i Asko Transport AS og Kent Ibsen i CHSnor AS er stolte over å kunne lansere Europas første el-tungbil med 50 mils rekkevidde.

Strand vil ikke sette batterielektrisk drift opp mot hydrogenelektriske alternativer, men legger ikke skjul på at god rekkevidde og høy ladehastighet er i ferd med å bli en realitet for den elektriske drivlinjen. Asko har allerede hydrogenelektriske biler i drift, slik at bedriften nå kan teste ut alternativene i egen regi.

Grønt Landtransportprogram

Grønt Landtransportprogram er et offentlig - privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet. I regi av programmet leder ASKO Transport et storskala pilotprosjekt for batterielektriske, tunge lastebiler på Østlandet. Det er meldt inn 400 tunge kjøretøy fra 15 transportselskaper som ønsker å konvertere til utslippsfri teknologi.

Strand sier at anskaffelseskostnaden på bilen er langt høyere enn for en tilsvarende dieselbil, men ser ikke bort fra at han kan regne hjem investeringen i løpet av en avskrivningsperiode på 6-7 år, når det er tatt hensyn til den vanlige Enova-støtten, fritak for bompenger, høyere CO2-avgifter på diesel og høy utnyttelse på bilen.

I tillegg fremhever han at på grunn av rekkevidden kan bilen stort sett lade på hjemme-lokasjon med lavere strømkostnad enn for ekstern ladning. Et viktig tilleggsmoment er at Futuricum garanterer en batterilevetid på 10 år.

CHSnor er agent

Bilen er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Futuricum | Elektro-LKW | Nutzfahrzeuge | E-LKW. Volvokonsernet eier seksti prosent av aksjene i det sveitsiske selskapet. Det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent for Futuricum-konseptet i Norden.

Kent Ibsen, adm. direktør i CHSnor, sier:

- Vi er stolte over å være den første i Norden som kan levere en slik ny-vinnende innovasjon, sier Ibsen og fortsetter:

- Det er spennende å være partner med Designwerk som sprenger grenser i forhold til det de store, verdensomspennende kjøretøyleverandørene kan levere i dag. Det trengs pådrivere som kan jage en ellers konservativ tungbilindustri, sier han.

Powered by Labrador CMS