Vil sosial dumping til livs
HMS-rådgiver Stig Harry Andersson i Statens vegvesen sjekker at alle har papirene i orden på E134 Damåsen-Saggrenda-utbyggingen.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Statens vegvesen har vært på befaring på veiprosjektet ny fylkesvei 72 på Darbu i Øvre Eiker i Buskerud. Prosjektet er del av E134 Damåsen-Saggrenda-utbyggingen fra Øvre Eiker til Kongsberg
Tar ofte ekstrasjekk
HMS-rådgiver Stig Harry Andersson i Statens vegvesen sjekker blant annet utenlandske arbeideres grønne ID-kort.
Andersson undersøker kortene, og for sikkerhets skyld tar han et bilde av kortene for nærmere sjekk når han er tilbake på kontoret sitt på Skrubbmoen sør for Kongsberg.
Er han i tvil om noe av innholdet i en anleggsarbeiders ID-kort kan han kontrollsjekke dette opp mot Arbeidstilsynet og eventuelt mot skattemyndighetene.
Ingen tilfeller så langt
- Denne gangen var alt på stell, sier han.
Etter elleve måneders anleggsvirksomhet på det store veiprosjektet i Buskerud, kan HMS-rådgiveren i Statens vegvesen rapportere om null alvorlige tilfeller av sosial dumping på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda.
I så måte kan de fire hovedentreprenørene som er i sving vise til gode HMS-resultater så langt. Ingen skader med fravær ennå. Ingen tilfeller av sosial dumping er avdekket.
Må ikke hvile
- Målet er at det skal være sånn også under de tre og et halvt år med anleggsdrift som står igjen, sier Andersson.
Men han skynder seg å understreke, at det ikke er snakk om å hvile på laurbærene.
Anleggsbransjen er en dynamisk organisasjon. På anlegget her i Kongsberg jobber hundrevis av folk fra mange land med ulike ansettelsesforhold hos en skog av underentreprenører. Det er viktig at disse har gode og like arbeids- og ansettelsesforhold. Det gjelder blant annet lønn, arbeidstid, skiftordninger og boforhold.
Stikkprøver fortløpende
- Vi må holde utkikk hele tiden og ta stikkprøvekontroller fortløpende. Her skifter antallet arbeidere og firmaer hele tiden. Organisasjoner vokser og minsker som et trekkspill, hele tiden i endring.
Andersson mener de gode resultatene skyldes at de fleste større entreprenørene kjenner regelverket godt og følger det. Og at Statens vegvesen følger underentreprenørene tett på anleggsplassene for å ha god kontroll og gi tilbakemelding dersom ikke elt er på stell.
- Som ansvarlig og seriøs byggherre går vi hardt og tydelig ut med dette i starten. Vi sier ikke bare at vi tar disse tingene på største alvor. Vi viser det også gjennom handling. Og da lønner det seg å være tydelige og klare fra starten og sette standarden slik den skal og bør være. Da kan vi holde dette ondet unna, sier han.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll