HMS-rådgiver Stig Harry Andersson (t.h.) i Statens vegvesen kontrollerer ID-kortet til en arbeider på E134 Damåsen-Saggrenda prosjektet.

Vil sosial dumping til livs

HMS-rådgiver Stig Harry Andersson i Statens vegvesen sjekker at alle har papirene i orden på E134 Damåsen-Saggrenda-utbyggingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Statens vegvesen har vært på befaring på veiprosjektet ny fylkesvei 72 på Darbu i Øvre Eiker i Buskerud. Prosjektet er del av E134 Damåsen-Saggrenda-utbyggingen fra Øvre Eiker til Kongsberg

Tar ofte ekstrasjekk

HMS-rådgiver Stig Harry Andersson i Statens vegvesen sjekker blant annet utenlandske arbeideres grønne ID-kort.

Andersson undersøker kortene, og for sikkerhets skyld tar han et bilde av kortene for nærmere sjekk når han er tilbake på kontoret sitt på Skrubbmoen sør for Kongsberg.

Er han i tvil om noe av innholdet i en anleggsarbeiders ID-kort kan han kontrollsjekke dette opp mot Arbeidstilsynet og eventuelt mot skattemyndighetene.

Ingen tilfeller så langt

- Denne gangen var alt på stell, sier han.

Etter elleve måneders anleggsvirksomhet på det store veiprosjektet i Buskerud, kan HMS-rådgiveren i Statens vegvesen rapportere om null alvorlige tilfeller av sosial dumping på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda.

I så måte kan de fire hovedentreprenørene som er i sving vise til gode HMS-resultater så langt. Ingen skader med fravær ennå. Ingen tilfeller av sosial dumping er avdekket.

Må ikke hvile

- Målet er at det skal være sånn også under de tre og et halvt år med anleggsdrift som står igjen, sier Andersson.

Men han skynder seg å understreke, at det ikke er snakk om å hvile på laurbærene.

Anleggsbransjen er en dynamisk organisasjon. På anlegget her i Kongsberg jobber hundrevis av folk fra mange land med ulike ansettelsesforhold hos en skog av underentreprenører. Det er viktig at disse har gode og like arbeids- og ansettelsesforhold. Det gjelder blant annet lønn, arbeidstid, skiftordninger og boforhold.

Stikkprøver fortløpende

- Vi må holde utkikk hele tiden og ta stikkprøvekontroller fortløpende. Her skifter antallet arbeidere og firmaer hele tiden. Organisasjoner vokser og minsker som et trekkspill, hele tiden i endring.

Andersson mener de gode resultatene skyldes at de fleste større entreprenørene kjenner regelverket godt og følger det. Og at Statens vegvesen følger underentreprenørene tett på anleggsplassene for å ha god kontroll og gi tilbakemelding dersom ikke elt er på stell.

- Som ansvarlig og seriøs byggherre går vi hardt og tydelig ut med dette i starten. Vi sier ikke bare at vi tar disse tingene på største alvor. Vi viser det også gjennom handling. Og da lønner det seg å være tydelige og klare fra starten og sette standarden slik den skal og bør være. Da kan vi holde dette ondet unna, sier han.

Powered by Labrador CMS