Alle de ti pick-up-modellene vi har testet. Fra venstre: Ford Ranger, Mitsubushi L200, Nissan NP300, VW Amarok, Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Chevrolet Colorado, Chevrolet Silverado, Toyota Tundra og Dodge Ram.

Tidenes pick-up-line

Vi har samlet alle pick-up-er som er til salgs i Norge til dyst, og testet samtlige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I forbindelse med at Norge og Anlegg&Transport var vertsskap for prøvekjøringen til den internasjonale prestisjeprisen International Pickup Award som tidligere er vunnet av Volkswagen Amarok og Ford Ranger, samlet vi alle pick-up-er som vi fant i registreringsstatistikken, samt Chevrolet Colorado som kommer på markedet i nær fremtid.

Det var et imponerende skue med hele 10 ulike modeller, hvor de to første serieproduserte eksemplarene av helt nye Ford Ranger ble flyfraktet fra fabrikken i Sør-Afrika for å rekke frem i tide. Bilen vil bli introdusert i løpet av november/desember. Vi fikk også to førproduksjonsmodeller av nye Nissan Navara NP300, en bil som kommer i serieproduksjon i desember, men de første eksemplarene kommer til Norge først på nyåret.

Mitsubishi L200 ble introdusert rett før sommerferien, og de første eksemplarene er allerede å finne her i landet. For at juryen skulle ha sammenligning med det som for mange har vært betegnet som klassens benchmark, VW Amarok, stilte fabrikken med to eksemplarer. De resterend 6 bilene ble stilt til rådighet av de ulike norske importørene.

A&T stilte med et testteam på 5 personer og kjørte alle bilene i Oslo-runden.

Her kan du lese vår test av hver enkelt:

Første prøvekjøring av nye Ford Ranger Solid arbeidshest Helt ny Nissan Liten stor amerikaner Tåler juling Sprek pensjonist God på det meste Cruiseskip på veien Plass og krefter Småtørst Toyota

Ford Ranger:
Mitsubishi L200:
Nissan NP300:
Chevrolet Colorado:
Isuzu D-Max:
Toyota Hilux:
VW  Amarok:
Chevrolet Silverado:
Dodge Ram:
Toyota Tundra:

Tre kandidater

De tre første på listen, Ford Ranger, Mitsubishi L200 og Nissan NP300, er kandidatene til International Pick-Up Award som deles ut tirsdag 17. november under Solutrans i Lyon. Prisen deles ut av en jury bestående av motorjournalister fra hele Europa. Det norske jurymedlemmet er Anlegg&Transports Torbjørn Eriksen.

I løpet av kort tid vil flere nye produsenter være med å konkurrere om et marked som kun har hatt moderat vekst i Europa de siste årene. Ifølge tall fra Mitsubishi har markedsandelen i dette segmentet vokst fra 0,69% til 0,74% i løpet av noen år. Men for produsentene er det alikevel et ekstremt viktig segment, ettersom dette er en type kjøretøy som er ekstremt viktige for å komme inn i nye markeder. Blant annet oppgir Mitsubishi at hele 76% av deres pick-up-produksjon går til voksende markeder.

Fiat kommer

Av nye produsenter som kommer inn på dette markedet, er Fiat den nærmeste. Italienernes Fullback ble lansert i Dubai 10. november. Dette er en bil som baserer seg på Mitsubishi L200.

Neste år vil Renault lansere sin pick-up som vil være bygd på Nissans NP300-platformen og som skal produseres ved Nissans fabrikker.

I tillegg til disse to har også Mercedes-Benz en pick-up i pipeline. Også denne vil være bassert på Nissans NP 300. Mercedes-Benz har ikke gitt noe nærmere informasjon om når bilen blir lansert, man vi blir ikke overrasket dersom introduksjonen legges til nyttekjøretøy-utstillingen IAA i Hannover neste høst. Det siste ryktet vi kjenner til, er en pick-up fra Hyundai. Her kjenner vi ingen detaljer, men med lanseringen av H350 har Hyundai gitt et klart signal om at de ønsker å tre sterkere inn i nyttekjøretøymarkedet.

Les hele pick-up-bladet her:

 

Se fakta på alle modellene:
 

Powered by Labrador CMS