Kjører på vegetabilsk olje
Scania Euro V-motorer kan kjøres på vegetabilsk olje. Etter planen skal også Euro VI-motorer fra produsenten kunne gjøre det.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
I tråd med Scanias filosofi om at alternative drivstoffer behøves, introduserer selskapet nå muligheten til å benytte HVO-drivstoff på sine Euro V-motorer.
Produsenten tester også drivstoffet med målsetting om å tillate det brukt på Scanias busser og lastebiler med Euro VI-motorer også.
Utfordring med tilgjengelighet
HVO står for Hydrogenert Vegetabilsk Olje, og er kjemisk sett, nærmest identisk med fossil diesel. Drivstoffet må tilfredsstille spesifikasjonen TS15940, i henhold til europeisk kravstandard.
Ved bruk i en dieselmotor gir det en CO2-reduksjon opp mot 85%, avhengig av råstoff og produksjonsprosess - til noe høyere drivstoffkostnad - men uten kortere serviceintervaller.
Utfordringen ligger i dag på tilgjengelighet, både i produksjon og fyllestasjoner.
Tester med Euro VI
- I første omgang godkjenner Scania HVO benyttet på samtlige kjøretøy som tilfredsstiller Euro V og alle driftstyper forteller branding- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS, John Lauvstad.
For Euro VI gjennomføres tester hos et antall kunder i Sverige. Målet er å ha mer enn hundre Euro VI HVO-lastebiler i drift høsten 2015.
- I Sverige er det flere store kunder som har klare målsetninger om å redusere sine CO2-utslipp, og som er veldig interessert i å være med å prøve ut drivstoffet, forteller Jonas Nord, regionssjef Scania i Norden.
Satser på flere alternativer
Den største utfordringen i dag for mange transportører er å kunne få tak i HVO. Det er enklere, og flere leverandører, på en mer vanlig biodiesel (FAME), der Scania i dag tilbyr Euro VI-tilpassede motorer fra 320 til 580 hk.
- HVO er et interessant drivstoff som har vært på markedet i et antall år, men som nevnt er produksjon og tilgjengelighet en begrensning, sier Nord.
- Scania ser på HVO som et komplement til våre gass- og dieselmotorer drevet av FAME og RME. Vi er også i gang med å utvikle vår Euro VI-motor for ED95 (Bioetanol). Skal transportkjøpere og lastebilindustrien sammen redusere utslippet av CO2 må alle muligheter tas i bruk.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?