1956-modell T1-sykebil. Nypris 9.900DM. ALLE
1956-modell T1-sykebil. Nypris 9.900DM. ALLE

Bulli rundet 65 år!

Noen går av med pensjon når de er 65 år, men ikke Volkswagen Bulli. Produksjonen av kultbilen startet for 65 år siden, og den dag i dag ruller det tusenvis av Volkswagen Transporter over hele verden.

Publisert Sist oppdatert

Det hele begynte i 1947 med en blyantskisse av den nederlandske bilimportøren Ben Pon. To år senere stod de fire første prototypene klare, to varebiler, en kombi og en liten buss. Volkswagens fabrikksjef Henrich Nordhoff lovte at denne bilen skulle være like robust som Bobla.

- Disse kjøretøyene vil ikke bli behandlet med silkehansker. De vil bli behandlet grovt og hensynsløst, sa Nordhoff.

Designerne brukte motoren og drivakslene fra Bobla, og karosseriet ble montert på en ramme. Motoren var på 1,1 liter, og hadde en effekt på 25 hestekrefter. Bussen kunne transportere opptil åtte personer, og de to bakre setene kunne ved noen enkle bevegelser fjernes, slik at det frigjorde et lasterom på 750 liter.

- Derfor kan dette kjøretøyet brukes til alle mulige virksomheter, for hasteleveranser av gods til ambulansekjøretøy, sa lederen for den tekniske utviklingen av bilen mellom 1948 og 1952, Alfred Haesner.

Produksjonen startet den 8. mars for 65 år siden, og ved utgangen av 1950 var allerede 8 000 biler bygget. Etterspørselen var enorm, spesielt på grunn av den lave prisen på 5850 tyske mark. I 1951 kom modellen som campingbil, og etter hvert skulle dette bli en av de viktigste bilene i hippie-bevegelsen.

Fire år etter sin lansering rullet Volkswagen Transporter nummer 100 000 ut av samlebåndet i Wolfsburg, og på dette tidspunktet fantes det tretti forskjellige modeller av kjøretøyet. 80 slike kjøretøy ble produsert på fabrikken i Wolfsburg hver eneste dag, og det ble etter hvert klart at man måtte ha en egen Transporter-fabrikk.

I 1956 stod fabrikken i Hannover-Stöcken ferdig, og i dag – 65 år etter den første – er det produsert nesten 11 millioner av T-serien, som spenner over fem generasjoner som har blitt produsert på verdensbasis.

- T1, eller Bulli, var starten på en suksesshistorie som har vart helt frem til i dag. Fortsatt er det marked for en bil som fungerer like godt som en familiebil som en varebil. Den nyeste modellen, T6, blir lansert i år, forteller Håkon Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

I dag jobber 19 500 personer med varemerket Volkswagen Nyttekjøretøy – og alt startet for 65 år siden.