
Vedlikeholdsfri tunnel
Oslofjordtunnelen og Romeriksporten er stengt for vedlikehold på grunn av vannskader igjen og igjen. Nye PWC-dekkede tunneler langs Mjøsa skal holde tett i 100 år, uten vedlikehold!
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
I tre nye tunneler ved jernbanen langs Mjøsa forskes det på å dekke tunnelene innvendig med plastmembran som limes utenpå sprøytebetongen.
Ulvintunnelen er en av tunnelene som bygges med den nye membranen:
- Slik vi lager Ulvintunnelen, skal den være tett i 100 år. Det eneste vi må gjøre, med flere års mellomrom, er å sjekke drenssystemet, sier prosjektleder Jan Ausland i Jernbaneverket til aftenposten.no.
Ifølge Ausland er det små drypp over lang tid som ødelegger inventaret i tunnelene.
- Når det drypper ett og samme sted over lang tid rammes kabler, skap for elektrisk utstyr, signalanlegg og selve skinnene, sier Ausland Oslo-avisen.
Prosjektlederen forteller at de tre tunnelene med ekstra membran blir 150 mill. kroner dyrere, men at tunnelene likevel blir billigere på sikt på grunn av at man sparer vedlikehold.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge