Laksetransporten lager skøyteis
NLF og Statens vegvesen ber myndigheter og laksenæring ta grep for å hindre såpeglatte veier.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Avrenning av isen som smelter fra laksevogntog skaper farlige situasjoner og speilglatte veier. Nå vil de ha tette tilhengere for å øke sikkerheten.
På «Lakseveien» fra Hitra og Frøya langs fylkesvei 714 i Trøndelag, kjører daglig over hundre vogntog fulle med laks. Smeltevann fra laksen som er pakket i is renner rett ut i veibanen. – Dette blir som skøyteis og skaper glatte veistrekninger på fylkesvei 714 som fra før er en meget ulykkesutsatt vei, sier Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Trøndelag til NRK.
Vannet fra vogntogene lekker kun på enkelte punkter langs veien, og det gjør det mer uforutsigbart hvor det blir glatt og ikke, påpeker han.
– Det kommer ofte i forbindelse med bakker der hellinga på bil og henger blir slik at det renner ut bak. Det er noe vi setter veldig lite pris på, sier Melum.
Syv mistet livet
Statistikk fra Statens vegvesen viser nemlig at det har vært 28 alvorlige ulykker på denne strekningen de siste åtte årene, hvor personer har blitt drept eller alvorlig skadd. Syv personer har mistet livet i ulykker på veien siden 2009.
Det siste dødsfallet skjedde den 5. desember i år, da en mann i 50-årene fra Frøya omkom etter en front mot front-kollisjon med et vogntog.
Melum sier at det er vanskelig å knytte konkrete ulykker til problematikken rundt avrenning, men bekrefter at de vet at flere av ulykkesstedene også er problemplasser for avrenning.
Byggeleder Jan Ivar Rødal i Statens vegvesen sier de har tatt opp problemet med både transportnæringen og oppdrettsnæringen i flere år.
– Dette er en smal og trafikkbelastet vei, som er svingete og utfordrende å kjøre på vinteren, sier Rødal.
Liten gehør
Han påpeker at Statens vegvesen siden 2012 årlig har tatt opp avrenningsproblematikken med representanter fra både oppdrettsnæringen og transportnæringen, uten særlig gehør.
– Alle er klar over det. Men vi opplever ikke at det har blitt gjort noen tiltak for å unngå å få avrenning på veien, fra noen av partene, sier Rødal.
Lerøy Seafood sier til NRK at problemstillingen med avrenning som lager glatte veier er ny for dem. De ønsker å undersøke saken nærmere før de kommer med en uttalelse.
NRK har også forsøkt å få kommentarer fra Salmar og Marine Harvest om saken uten å lykkes.
Roar Melum bekrefter at avrenning som fryser på veiene har blitt tatt opp de siste årene, og at ingen av partene har gjort noe for å løse problemet.
– Så langt har det ikke vært noen vilje til å iverksette noen tiltak, sier Melum.
Han påpeker at løsningen er enkel og allerede finnes på markedet:
- På Færøyene monteres det ståltanker på hengerne som samler opp det vannet som tiner av is i tilhengerne. Løsningene koster mellom 20.000–25.000 kroner å montere, sier Roar Melum.
Han mener at ansvaret ligger hos myndighetene, og som må stille strengere krav og forby avrenning på veiene.
- Men også laksenæringen kan ta samfunnsansvar og kreve at deres transportører har løsninger på plass, sier Melum.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll