Førerløse Øveraasen vist
FAGERNES (AT.no): To Øveraasen-sweepere fulgte den forhåndsplanlagte ruten til punkt og prikke på Fagernes!
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det Avinor-initierte prosjektet har pågått i noen år nå, og ble for første gang vist for presse og inviterte på Fagernes lufthavn mandag 19. mars. Øveraasen og Semcom har gått sammen for å lage et system for å rydde flyplasser førerløst. Sammen har de etablert selskapet Yeti Snow Technology AS som står bak løsningen AASR (Airport Autonomous Snow Removal).
Lastebilene er Mercedes-Benz Arocs og har en Øveraasen plog foran, samt stålbørste og blåseanlegg montert bak.
Førerløs presisjon
Det er selve kontrollsystemet som er hjernen og den mest utfordrende delen i utviklingen. Hvordan få systemet til å operere på cm-nivå og fullstendig førerløst. På visningen på Fagernes, der partene har testet store deler av vinteren under meget gode forhold, satt det fører i bilene for å ivareta sikkerheten, men de foretok seg ikke noe underveis på brøyterundene.
Lastebilene har fått ombygget et autonomt system med aktuatorer som tar over rattingen. Underveis på den etterhvert blankpolerte (samme sløyfe ble fulgt flere ganger) flystripa, så AT.no at rattet jobbet tidvis intenst for å holde kjøretøyet på cm-marginer i svingene.
Første versjon
Foreløpig er det første versjon som som vises. Før løsningen kan bli aktuell for bruk på flyplasser med full drift, er neste steg å få ut en pilot.
Det anslås at dette kan komme neste vinter, og det innebærer at utstyret benyttes under streng overvåking på en flyplass med drift. Flere sensorløsninger som kamera, Lidar, GPS og treghetsnavigasjon (med flere) vil samkjøres for å øke sikkerhet, presisjon og redusere faren for stopp.
På testen skjedde kommunikasjonen via 4G-nettet, men også her finnes flere kommunikasjonsformer tilgjengelig for å sikre at det stopper opp om 4G skulle går ned.
Mange interesserte
Onsdag skal løsningen vises til interesserte kunder. Markedssjef Mille Øveraasen i Øveraasen sier til AT.no at de trodde rundt 20 flyplasser ville melde seg på til demonstrasjonen, men at de nå er oppe i 88!
Ingen kan så langt si når løsningen kan være i kommersiell drift, men det anslås alt fra et par år til noen flere år.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?