![DB Schenker fikk ikke kjørt sitt 33 meter lange vogntog fra Alnabru til Lillestrøm som planlagt mandag.](https://image.at.no/474789.webp?imageId=474789&width=960&height=542&format=jpg)
Måtte dele 33 meter i to
DB Schenker skulle for første gang kjøre sitt 33 meter lange vogntog på offentlig vei mandag, men tekniske utfordringer ødela.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Under Transport & Logistikk på Norges Varemesse skal det såkalte DUO2-vogntoget stå utstilt. DB Schenker hadde i den anledning fått tillatelse til å kjøre ekvipasjen de rundt 15 kilometerne fra Alnabru til Lillestrøm ved lunsjtider mandag.
Men det gikk ikke helt etter planen.
- Vi måtte utsette på grunn av tekniske utfordringer. Så vi fikk ikke kjørt den opp i sin helhet slik vi ønsket. Den vil likevel bli utstilt på messen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Nils Petter Buer til AT.no.
- Store fordeler
Til tross for mandagens lille tilbakeslag, håper DB Schenker at det om ikke lenge kan åpnes for testkjøring av 32 meter lange vogntog på norske veier.
- Vi har meget god erfaring med 25,25 meters vogntog gjennom flere år. 32 meters vogntog er allerede i bruk i Finland, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Disse erfaringene vil vi ta med oss når vi nå introduserer denne typen vogntog i Norge, forklarer Nils Petter Buer i DB Schenker.
Vogntoget har en kapasitet på 80 tonn, og DB Schenker håper å kunne benytte DUO2 på E6/E18 på sentrale Østlandet og på tilførselsveier til aktuelle terminaler hvor det går betydelige godsmengder i dag, og senere også til Agder når E18 er ferdigbygget.
Dobbelt så mye som en semi
Schenker peker på at et vogntog med stå stor kapasitet er en god miljøløsning. Et 33 meters vogntog kan ta 27 prosent mer last enn et «vanlig» modulvogntog på 25,25 meter, og dobbelt så mye som en trekkbil med vanlig semitrailer. Det vil med andre ord kunne bety færre, men lengre vogntog på veien.
- Vi ønsker å etablere en testordning på utvalgte strekninger, for eksempel mellom Alnabru-Sandefjord/Skolmar eller Alnabru-Rudshøgda. Gjennom dette vil vi høste erfaringer med slike kjøretøy, og finne gode løsninger på eventuelle utfordringer i fremføringen, sier Buer.
En testordning innebærer dispensasjon fra gjeldende regelverk når det gjelder vektfordeling og lengde på kjøretøyene.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?