Tariffavtaler kan utgjøre en konkurransefordel, mener NLF.

Vil øke organiseringsgraden i NLF-bedriftene

- Vi er grunnleggende positive til å øke antallet tariffbedrifter blant våre medlemmer, sier NLF-direktør Geir A. Mo.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Det er hevet over enhver tvil at kombinasjonen av stabiliteten tariffavtaler representerer, og alle de fleksible løsningene de åpner for i lokale forhandlinger, gjør at de kan gi tariffbedriftene til dels store konkurransefordeler, dersom organisasjonene spiller på lag. En av de store utfordringene for å bevege oss i ønsket retning er imidlertid at så få lastebilsjåfører er organisert, sier adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo. 

- Ansvaret for dette ligger i første rekke på fagorganisasjonene som ikke har greid å fremstå som attraktive nok for sjåførene. Som bedrifter og bedriftsledere skal vi stille oss positive når sjåfører velger å organisere seg, men det er foreningene selv som må stå for vervingen, sier han.

Krevende gruppe å nå

Han får støtte fra lederne i henholdsvis Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jørn Eggum og Jim Klungnes. Deres erfaringer fra verving av yrkessjåfører er at dette er en krevende gruppe arbeidstakere å nå.

- Arbeidsplassene deres er mobile, og et stort flertall av bedriftene de jobber i er små familieeide bedrifter med ti eller færre ansatte, sier Eggum.

Klungnes legger til at det økende presset på lønns- og arbeidsforhold i næringen gjør organisering viktigere enn noen gang.

- Arbeidsvilkårene i godsbransjen påvirker også resten av samfunnet. Trøtte og stressede sjåfører gir dårlig trafikksikkerhet på norske veier.

Foreslår felles bedriftsbesøk

- Vi ønsker å invitere til et enda tettere samarbeid for å nå våre felles mål. Det kan være hensiktsmessig å utarbeide felles materiell der vi på vegne av både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden forteller om fordelene ved et organisert arbeidsliv. I tillegg vil jeg også at vi i fremtiden reiser ut og besøker bedriftene sammen, forteller NLF-direktøren.

- Sammen med Fair Transport-sertifisering signaliserer en tariffavtale og et godt forhold til fagforeningene kvalitet og seriøsitet hos bedriften. Dette tror jeg virkelig kan bidra til å sikre norsk transportnæring i en stadig tøffere internasjonal konkurranse, sier Mo.

Han oppfordrer samtidig alle som er interessert i å lære mer om tariffavtale til å delta på NLFs gratisseminar under Transport & Logistikk 2019 der lederne fra NLF, Fellesforbundet og YTF møtes for å diskutere felles utfordringer og mulige løsninger.

Dette vil finne sted fredag 27. september 10:00-11:00 i seminarlokalet på NLFs stand i hall E på Norges Varemesse.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS