FLEKSIBEL: Ducato har ett av de mest fleksible chassisene å bygge på og har en egenvekt på under 1700 kilo før påbygg.
FLEKSIBEL: Ducato har ett av de mest fleksible chassisene å bygge på og har en egenvekt på under 1700 kilo før påbygg.

Ducato med 9-trinns automat

TORINO (AT.no): Kan Fiat Ducato få en renessanse i Norge med den fullverdige 9-trinns automat-girkassen?

Publisert Sist oppdatert

Ducato har lenge vært Europas bobil nummer én, faktisk er rundt tre av fire bobiler i Europa bygd på en Ducato. Derfor er nok dette et sterkt fokus for den italienske produsenten når de nå fornyer bilen.

Ducato får nye Euro 6D-motorer, en ny 9-trinns automatgirkasse, et nytt og mer avansert infotainment-system samt flere nye førerassistanse- systemer.

Mot strømmen

I de senere år har nedskalering av motorer vært løsningene på utslipp og forbruk. Nå, med de nye utslippskravene, ser vi at flere produsenter igjen øker motorvolumene. Dette gjelder også Fiat som går bort fra 2,0-literen i den minste motorutgaven og standardiserer alle motorvarianter på 2,3-literen.

OPPKOBLET: Det nye infotainmentsystemet kommer om noen måneder og er fullt kompatibelt med både Apple og Android systemer.
OPPKOBLET: Det nye infotainmentsystemet kommer om noen måneder og er fullt kompatibelt med både Apple og Android systemer.

Innstegsmodellen blir da en 120 hk/320 Nm-motor. Motoren får en turbo med variabel geometri, noe som gir motoren en større fleksibilitet fra de laveste turtallsområdene og oppover. Den elektroniske kontrollen av turboen tilpasses turtall og kjørestil noe som gjør at effekten optimaliseres.

NY MOTOR: Den nye Ducatoen med 160 hk motor, ­nyhetene er under panseret og det er ikke noen vesentlige utvendige forandringer å spore.
NY MOTOR: Den nye Ducatoen med 160 hk motor, ­nyhetene er under panseret og det er ikke noen vesentlige utvendige forandringer å spore.

En ny 140 hk-variant erstatter den tidligere 130 hk-motoren og blir tilgjengelig med både manuell og den nye automatgirkassen. Motoren har ni prosent bedre moment enn forgjengeren og har med det 350 Nm tilgjengelig.

160 hk-motoren får 400 Nm når den er koblet sammen med automatgirkassen og toppmodellen på 180 hk har henholdsvis 400 Nm med manuell og 450 Nm med automatgirkasse.

3,0-liters motoren leveres fremdeles i en utgave med CNG som drivstoff. Denne yter 136 hk/350 Nm.

Automatgirkassen

AUTOMAT: Med ni trinns automatgirkasse blir bilen enda bedre på drivstoff­økonomi samtidig som det hentes ut mer moment enn med den manuelle girkassen.
AUTOMAT: Med ni trinns automatgirkasse blir bilen enda bedre på drivstoff­økonomi samtidig som det hentes ut mer moment enn med den manuelle girkassen.

Den nye automatgirkassen er en tradisjonell girkasse med converter. Girkassen skal ifølge Fiat sørge for en så optimal drivstofføkonomi som mulig. Føreren kan velge mellom tre ulike kjøremodus, Normal, Eco og Power. Kassen kan også kjøres i Drive, som er helautomatisk, eller i en manuell modus hvor det eksempelvis er mulig å låse i et lavere gir for bedre bremsing i nedoverbakker.

Standard er også en Eco-pakke som blant annet inneholder Start&Stopp-system, en smart dynamo og en elektronisk styrt drivstoffpumpe.

Selvfølgelig er bilen også spekket med en rekke assistansesystemer. Ingen av disse er nye på markedet så vi ramser dem bare opp uten nærmere forklaring. Blindsonevarsling, sidevarsling av kjøretøy under rygging, automatisk nødbrems, filvarsling (ikke -holder), skiltgjenkjenning, automatisk fjernlys, regnsensor og dekktrykksmonitor.

Infotainment

Det nye infotainmentsystemet får en 7” touch-skjerm og DAB-radio. Navigasjonsenheten får mulighet til å spesifisere kjøretøyets dimensjoner for å unngå gater som er for trange eller har for lave underganger.

Systemet har også integrasjon med Apple CarPlay og Android Auto. Dette var enda ikke på plass i bilene vi kjørte i Torino, og vil bli lansert om noen måneder.

Kjøreinntrykk

Den største nyheten er den nye automatgirkassen. Vi kjørte denne i to ulike biler, og fant den meget behagelig. Til tider kunne den virke nærmest sømløs i giringen.

Kombinasjonen 160 hk og automatkassen fungerte meget bra. Bilen var lastet, vi fikk ikke opplyst hvor mye, men av erfaring antar vi at det var 4–500 kilo i betongklumpen i lasterommet.

I gitte situasjoner kunne den være litt hard under igangsetting. Luca Marengo, produktmarkedssjef LCV i FCA, opplyste at bilene benyttet under kjøringen var pre-produksjonsbiler og at det ikke skulle være slik. Vi testet derfor en annen utgave, uten last med 180 hk motor, og der var det ingen slike «slag» under igangsettingen.

Vi savner fremdeles muligheten til å justere rattstammen opp og ned. Den kan kun justeres i lengderetning.