Bilde fra Roadtechs testing av brøytestikkemaskinen i 2019. Maskinen i containeren plukker automatisk frem en brøytestikke. Armen på høyre siden stikker først et lite hull og skrur deretter ned brøytestikken, alt mens lastebilen beveger seg fremover i lav hastighet.
Bilde fra Roadtechs testing av brøytestikkemaskinen i 2019. Maskinen i containeren plukker automatisk frem en brøytestikke. Armen på høyre siden stikker først et lite hull og skrur deretter ned brøytestikken, alt mens lastebilen beveger seg fremover i lav hastighet.

Har signert brøytestikke-kontrakt med Svevia Norge

I tre år har RoadTech jobbet med å utvikle en brøytestikkemaskin som skrur stikkene automatisk ned i jorda. Nå har de signert sin første store kontrakt med Svevia Norge.

Publisert

- Et viktig gjennombrudd som vil vise hvordan fremtidens konsept for brøytestikker kommer til å se ut både i Norge og forhåpentligvis resten av verden. Lavere kostnader, betraktelig bedre miljøavtrykk og bedre trafikksikkerhet er viktige stikkord, sier gründer Peder Strømsvåg.

Konseptet innebærer en robotisert løsning for utsetting, en ny type resirkulerbare plaststikker, en patentert skruløsning, en digital plattform og en terminalløsning for vasking, sortering og resirkulering.

Den nye løsningen skal benyttes på to kontrakter i Trøndelag Fylke, henholdsvis Røroskontrakten og Stjørdalskontrakten. Det er tatt forbehold om endelig tildeling av driftskontraktene i avtalen. Avtalen innebærer levering av en RT stikkemaskin og 50.000 RT skrubrøytestikker.

Vil redusere plastavfall

Armen som setter ned brøytestikkene automatisk i fart. Lengst til høyre det lille spettet som lager hull og innenfor er mekanismen som skrur brøytestikken ned i hullet.
Armen som setter ned brøytestikkene automatisk i fart. Lengst til høyre det lille spettet som lager hull og innenfor er mekanismen som skrur brøytestikken ned i hullet.

Brøytestikker er en stor miljøutfordring som belaster Norge med store mengder plastavfall hvert år. RoadTechs konsept tar tak i denne utfordringen, og vil både redusere plastavfallet og sørge for at avfallet lar seg resirkulere.

Konseptet er utviklet med god støtte fra Innovasjon Norge, som også igjennom Miljøteknologiordningen bidrar til testing i større skala de to neste sesongene.

- Vi ser på RoadTechs nye konsept for håndtering av brøytestikker som en viktig satsing på miljø og sirkulærøkonomi i en stor og viktig bransje globalt. Konseptet er helt i tråd med våre mål for Miljøteknologiordningen, og vi kommer nå til å følge dette spennende prosjektet tett fremover, sier rådgiver i Innovasjon Norge, Lars Sandnes.

Bilde fra en tidligere prototyp i 2018 der men tydeligere ser kjedet som sørger for bevegelsen langs bilen, synkronisert med bilens hastighet. Brøytestikkemaskinens bevegelse langs siden på bilen gjør at den ikke trenger å stoppe når stikkene skal i bakken.
Bilde fra en tidligere prototyp i 2018 der men tydeligere ser kjedet som sørger for bevegelsen langs bilen, synkronisert med bilens hastighet. Brøytestikkemaskinens bevegelse langs siden på bilen gjør at den ikke trenger å stoppe når stikkene skal i bakken.

- Flere henvendelser

- Vi er veldig glade for nå å ha signert den første kontrakten med Svevia Norge. Vi opplever både Svevia og byggherre Trøndelag Fylke som fremoverlente og tydelig i sin satsing på miljø, effektivitet og trafikksikkerhet, sier Peder Strømsvåg i RoadTech.

- Vi har fått flere henvendelser fra andre fylkeskommuner, og det gjør oss trygge på at byggherrene nå ønsker å tenke nytt og innovativt på et tema som er svært viktig i et snørikt land som Norge.

RoadTech ser frem til samarbeidet med Svevia Norge og Trøndelag fylke, og forventer å inngå flere kontrakter de nærmeste månedene.