Med en elektrisk rekkevidde på godt over 30 mil kan E-Ducato fint benyttes også utenfor bykjernen.
Med en elektrisk rekkevidde på godt over 30 mil kan E-Ducato fint benyttes også utenfor bykjernen.

Her er nye Fiat E-Ducato

Nå er de første bildene av Fiat E-Ducato sluppet.

Publisert

- I høst vil Fiat E-Ducato bli lansert, og de første leveransene vil skje innen utgangen av året om alt går etter planen, sier nyttekjøretøyansvarlig Dag Brekken hos importør FCA Norge overfor AT.no.

Det er nærmest blitt en vane at elektriske varebiler blir ett år, eller mer, forsinket. For ca. ett år siden var vi i Torino (Italia) for å se på ansiktsløftningen av Fiat Ducato, og da fikk vi også en smakebit på den kommende elektriske varianten. Den gangen ble det sagt at Fiat ville åpne for bestillinger innen utgangen av 2019.

Slik ble det altså ikke helt, men nå har Fiat sluppet bilder og litt mer informasjon om bilen.

Modulære batterier

E-Ducato vil bli levert med ulike batteriløsninger som gir rekkevidde fra ca. 200 km og over 330 km. På hjemmesiden til E-Ducato ser vi at bilen får inntil 220 km rekkevidde (47 kWt) med tre batterimoduler, mens fem moduler gir batterikapasitet på 79 kWt og inntil 360 km rekkevidde.

Bilen vil få hastighetsbegrensning på 100 km/t for å være mest mulig energieffektiv. De elektriske variantene kommer i størrelser på 10-17 m3 lasterom og nyttelast på inntil 1975 kilo. Totalvekt vil være 3,5 og 4,25 tonn, noe som bør tilfredsstille de nye og utvidede vektgrensene for B-førerkort.

I chassisversjon blir også bilen tilgjengelig med 3,5 og 4,25 tonns totalvekt, og i fire lengder. Aksellasten blir på 2100 kg foran og 2400 kilo bak. Dessverre er det inntil videre ikke mulighet for tilhenger på bilen. I tillegg blir bilen tilgjengelig i kombi- og minibussversjoner fra 5-9 seter, og minibussplattform i to lengder.

Ladetider

Bilen utstyres med både AC- og DC-lader, med AC som standard lading. Det tar 7,5 timer å lade opp til 100% for tre moduler med ladehastighet på 7 kW. Med 11 kW-lader tar det 4 timer og 50 minutter med tre batteripakker, og 8 timer med fem batteripakker, for å nå 100%. Med en 22 kW AC-lader tar det 2 timer og 25 minutter med tre batteripakker, og 4 timer med fem batteripakker, for å oppnå 100%.

DC-hurtigladning tar 50 minutter med tre batteripakker, og 1 time og 25 minutter med fem batteripakker for 80% lading av batteriene. 

Bilen er også utstyrt med et «komme tilbake»-modus som betyr at bilen fortsetter å funhgere selv om det oppstår feil i en batterimodul.

Forbereder salgsapparatet

Allerede i februar, før Covid-19-pandemien slo til, var en rekke selgere fra europeiske land på plass hos Fiat i Italia for å lære om bilen og kjøre den på Fiat-testbanen Balocco. Her var det bygget opp en liten kunstig by for å kunne teste ut E-Ducatos teknologi. Her fikk også salgsstaben en innføring i utfordringene de nye WLTP-målingene vil ha for ombygde biler. En av Fiats styrker har nettopp vært at det er meget enkelt å bygge om Ducato-varebiler. 

Ved hjelp av softwaren Mopar Connect har man blant annet full kontroll over bilen, kan planlegge lading og kontrollere en flåte av biler.