Johan Gundersen (t.v.) og Mattis Sannerud, begge ansatt i Sigurd Furulund Maskin AS, sørget for at bommen på Liebherr LTM 1750-mobilkrana ble frigjort. På bildet sitter de mellom de to bakre boltene på bommen, der den en gang var festet.
Johan Gundersen (t.v.) og Mattis Sannerud, begge ansatt i Sigurd Furulund Maskin AS, sørget for at bommen på Liebherr LTM 1750-mobilkrana ble frigjort. På bildet sitter de mellom de to bakre boltene på bommen, der den en gang var festet.

Fikk løs bommen slik at skottene kunne kjøre hjem

Forrige uke skrev AT.no om en stor mobilkran som var for tung i en Vegvesen-kontroll. Det var vanskelig å løsne den «fastgrodde» kranbommen på kontrollplassen, men de norske hjelperne klarte det.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 21. oktober ble en Liebherr LTM 1750 mobilkran fra skotsk firma stoppet på Jessheim trafikkstasjon. Skottene hadde fjernet kranleddene og annet for å gjøre kranen lett nok for å kjøre på norske veier. Den veide likevel ni tonn for mye.

Det ble klart at bommen måtte demonteres før mobilkranen kunne kjøres videre. Fire hovedbolter måtte ut for å fjerne bommen fra krankjøretøyet. Det var bare det at de ikke hadde vært ute på åtte år, og var blitt nærmest ett med bommen.

Den niakslede mobilkrana uten bom ble godkjent på vekta og klarert for å kjøre hjem til Skottland, via Stavanger.
Den niakslede mobilkrana uten bom ble godkjent på vekta og klarert for å kjøre hjem til Skottland, via Stavanger.

Det skotske kranfirmaet tok kontakt med Liebherr UK som igjen tok kontakt med den norske importøren av Liebherr-kraner, Ing. Hans P. Øen AS, for å løse problemet.

Den norske importøren leide inn hjelp fra Jessheim-entreprenør Sigurd Furulund Maskin AS. Fra Furulund var det lastebilmekaniker/-sjåfør Mattis Sannerud (23) og verksmester Johan Gundersen (22) som stilte på oppdraget.

Det er deres opplevelse av hendelsen som vi nå skal få ta del i.

Her er verksmester Johan Gundersen, Sigurd Furulund Maskin, i ferd med å presse ut enav de fremre boltene, der stemplene er festet i bommen. På bildet ser man det for anledningen komponerte avdragersystemet som var med på å rikke løs bolten.
Her er verksmester Johan Gundersen, Sigurd Furulund Maskin, i ferd med å presse ut enav de fremre boltene, der stemplene er festet i bommen. På bildet ser man det for anledningen komponerte avdragersystemet som var med på å rikke løs bolten.

«Bommen bare skulle av»

- Jeg sto i verkstedet da en fra Liebherr-importøren kom og lurte på om vi kunne stille med slaghammer for å banke løs bombolter på ei mobilkran. Det kunne vi selvfølgelig gjøre. Vi sier aldri nei til en utfordring, sier Mattis.

Etter å ha fått på plass en maskin med slaghammer, og prøvd å løsne boltene, ble det klart hvor vanskelig denne jobben egentlig var.

Mens Mattis var i verkstedet for å «omgruppere» før nye forsøk onsdag 28. oktober, var AT.no på sitt første besøk ved den skotske mobilkrana. Da vi snakket med de skotske arbeiderne på stedet, virket det nærmest som om forsøket med å løsne bommen var oppgitt. Det var i hvert fall ingen løsning i sikte med det første.

Dette skrev vi så på nett senere onsdag. Det så Mattis, og der og da ble det bestemt i hodet hans at bommen skulle av. Noe annet var ikke et alternativ.

I tillegg til at det gikk en f… i Mattis, fikk man på plass nyttig utstyr fra bedrifter som hadde lest på AT.no om bomjobben.

Sigurd Furulund Maskin fikk også oppdraget med å frakte bommen til Stavanger for det skotske firmaet.
Sigurd Furulund Maskin fikk også oppdraget med å frakte bommen til Stavanger for det skotske firmaet.

Tørris, presse, slaghammer og avdrager

Mattis, Johan, folk fra importøren og de skotske mobilkranførerne klarte allerede samme kveld å rikke de to boltene i bakkant noen centimeter. Det ble gjort ved hjelp av en hydraulisk presse med press på opp mot 400 tonn.

Sigurd Furulund var selv innom og tok i et tak da AT.no var på Jessheim trafikkstasjon lørdag.
Sigurd Furulund var selv innom og tok i et tak da AT.no var på Jessheim trafikkstasjon lørdag.

De kommende dagene fikk man ut disse to boltene og også de to som festet de to enorme løftesylindrene til bommen. Sistnevnte ble løsnet ved hjelp av ei hydraulisk presse på 50 tonn, tørris, slaghammer og et avdragersystem laget på verkstedet hos Furulund.

Det ble brukt 400 tonns hydraulisk press for å løsne boltene bak.
Det ble brukt 400 tonns hydraulisk press for å løsne boltene bak.
Slaghammer var blant virkemidlene for å løsne de fremre boltene.
Slaghammer var blant virkemidlene for å løsne de fremre boltene.

De fikk ikke lov av mobilkran-produsenten å bruke varme eller kutte i noen deler for å komme til bedre, da dette kunne svekke mobilkrana – som tross alt er en 750-tonner.

Lørdag var bommen løs.

- Jeg har aldri vært så glad som da jeg forsto at vi fikk ut alle boltene. Jeg hadde tross alt sagt at dette skulle vi klare å få ut. Det var en lettelse å klare det, sier Mattis.

Mattis og Johan presiserer overfor AT.no hvor viktig det er aldri å gi opp, selv når en oppgave virker umulig:

- Å gi opp er ikke et alternativ. Det som virker umulig tar bare litt lengre tid, men lar seg gjennomføre.

Sigurd Furulund Maskin fraktet også en del utstyr og en varebil fra Jessheim til Stavanger for skottene.
Sigurd Furulund Maskin fraktet også en del utstyr og en varebil fra Jessheim til Stavanger for skottene.

Til Stavanger

I utgangspunktet skulle de to mobilkranene (1750-en og ei mindre kran) ut av Norge via Stavanger. På et tidspunkt - da det virket vanskelig å få av bommen – var det snakk om å leie plass på et skip fra Oslo. Dette bli omgjort til Stavanger igjen da bommen ble frigjort.

Sigurd Furulund Maskin ble leid inn av det skotske kranfirmaet til å kjøre bom og annet utstyr til Stavanger, i tillegg til oppdraget de hadde via Liebherr med å løsne bommen.

Det er god størrelse på hydraulikksylindrene på Liebherr LTM 1750. Johan (t.v.) og Mattis poserer for å vise hvor store sylindrene faktisk er.
Det er god størrelse på hydraulikksylindrene på Liebherr LTM 1750. Johan (t.v.) og Mattis poserer for å vise hvor store sylindrene faktisk er.
Her står Mattis (t.v.) og Johan inne i bommen.
Her står Mattis (t.v.) og Johan inne i bommen.

- Ikke uvanlig, men det tar tid

Daglig leder i Ing. Hans P. Øen AS, Thomas Bohlin, opplyser til AT.no at det ikke er helt uvanlig for selskapet å ta på seg å løsne bommer på mobilkraner på både 750 tonn og 1200 tonn i Norge. Også de som har bolter som ikke har vært ute på mange år.

- Disse kan det ta mange dager å løsne, slik som i dette tilfellet, sier Bohlin.

Tillatt akseltrykk på norske hovedveier er lavere enn de fleste land i Europa. I Skottland, for eksempel, er dette på 15 tonn. Dermed må man lette kranene sine mer enn det man ellers gjør når man tar oppdrag i Norge.

- Det er flere som legger turen innom kranprodusenten i Europa for å ta av bom og utstyr før de kjører til Norge, sier Bohlin.

Bortsett fra glippen med overvekten på den største mobilkrana, virket det som det meste var på stell i det skotske selskapet. I «lunsjvogna» deres var det særdeles ryddig.
Bortsett fra glippen med overvekten på den største mobilkrana, virket det som det meste var på stell i det skotske selskapet. I «lunsjvogna» deres var det særdeles ryddig.
Tid for opprydding og avreise fra Jessheim trafikkstasjon.
Tid for opprydding og avreise fra Jessheim trafikkstasjon.