En lokal entreprenør var på plass for å løsne en stor bolt på den store Liebherr-mobilkrana, slik at bommen kunne tas av. Den var ikke løs onsdag, og utsiktene til at det skulle gå var dårlige. Den mindre mobilkrana og trekkvogna med svanehenger er på vei til Skottland sammen med Liebherr LTM 1750-en som er for tung for å kjøre videre.
En lokal entreprenør var på plass for å løsne en stor bolt på den store Liebherr-mobilkrana, slik at bommen kunne tas av. Den var ikke løs onsdag, og utsiktene til at det skulle gå var dårlige. Den mindre mobilkrana og trekkvogna med svanehenger er på vei til Skottland sammen med Liebherr LTM 1750-en som er for tung for å kjøre videre.

Prøver å pigge løs kranbom for å komme videre

For en uke siden ble en stor mobilkran, en niakslet Liebherr LTM 1750, veid og funnet for tung på Jessheim. En uke senere står den fortatt på kontrollstasjonen. Kranfirmaet kjemper en desperat kamp for å komme seg videre.

Publisert

Da AT.no la turen innom Jessheim kontrollstasjon onsdag 28. oktober, møtte vi tre muntre og hyggelige skotter. For en uke siden ble de stoppet med to mobilkraner og ett vogntog på stasjonen i en tungbilkontroll. Alle kjøretøyene ble nektet å kjøre videre.

De var på vei fra en jobb i Innlandet og skulle kjøre til Stavanger og ta ferje videre mot hovedkontoret i Skottland. Men slik gikk det ikke. Vogntoget var for langt og bredt og fikk bruksforbud, den ene mobilkrana var noen hundre kg for tung og den store LTM1750 mobilkrana var ni tonn for tung.

Den minste mobilkrana og vogntoget var enkelt å justere for å bli lovlig. Det var mye verre å gjøre den tyngste mobilkrana lett nok. Den veide ca. 81 tonn da den kom på vekta. Det er maksimalt lov å veie 72 tonn for en mobilkran i Norge. Ingen dispensasjoner blir gitt over dette for mobilkraner.

De skotske arbeiderne fortalte AT.no at i Skottland er det tillatt med 100 tonn på hovedveiene for denne mobilkrana, en Liebherr LTM 1750. Det betyr at den kan kjøres med alle leddene i teleskopbommen på plass der til lands. I Norge derimot er det 72 tonn som er maks. Da blir det for tungt selv med de indre leddene tatt ut.
De skotske arbeiderne fortalte AT.no at i Skottland er det tillatt med 100 tonn på hovedveiene for denne mobilkrana, en Liebherr LTM 1750. Det betyr at den kan kjøres med alle leddene i teleskopbommen på plass der til lands. I Norge derimot er det 72 tonn som er maks. Da blir det for tungt selv med de indre leddene tatt ut.

Prøver å pigge løs bombolt

Overlastgebyret på et femtitalls tusen kroner er et av de mindre problemene til eieren av den skotske kranbedriften: Det virkelig dyre og store problemet, er å komme seg videre.

I et forsøk på å komme ned i lovlige 72 tonn, har skottene leid inn et lokalt norsk selskap for å pigge løs en stor bolt på kranbommen og løfte bommen av. Dette har foreløpig ikke fungert.

- Den har ikke vært ute på de åtte årene krana har vært i bruk, sier den ene skotske mobilkranføreren til AT.no.

Selv om en Kobelco med slaghammer fortsatt sto på kontrollplassen, var etter det vi forsto forsøket med å pigge løs bolten mer eller mindre gitt opp. Nå handlet det mer om å finne et spesialtransportselskap som kunne frakte Liebherr-mobilkrana til havna i Oslo for transport videre derfra med skip som kranbedriften hadde leid plass på.

Problemet viste seg ikke bare å dreie seg om vekt på en slik transport til Oslo havn, men også at transporten ville bli over 4,5 meter høy og dermed slite med i det hele tatt å komme seg til havna.

Tung last er ingen overdrivelse på denne mobilkrana.
Tung last er ingen overdrivelse på denne mobilkrana.

Hotell og kebab

De skotske arbeiderne som er kranfaste på Jessheim tar det hele med godt humør og stor ro. De er innlosjert på et hotell i nærheten av kontrollstasjonen, og de har også funnet et favorittspisested:

- Vi reiser inn til sentrum i Jessheim og spiser kebab, sier de.

Dyr hjemtur

Mens den ene planen etter den andre prøves for å løse problemet, hoper utgiftene seg opp samtidig som mobilkranene og mannskapet ikke tjener penger.

Så naturlig nok er ikke sjefen i Skottland like avslappet til situasjonen som de kranfaste skottene på kontrollstasjonen:

- Nei, dette er en lite ideell situasjon for selskapet. Dette koster mye penger, sier de.

Situasjonen var, som leserne forstår, helt uavklart onsdag 28. oktober, en uke etter at bruksforbudet ble gitt. Når og hvordan kjøretøy og mannskap kommer seg hjem til Skottland er fortsatt ikke i mål. Karene liker seg i Norge, men er klare på ett punkt:

- Vi skal i hvert fall hjem til jul!