AT.JOBBER | Stillingsmarked

SKIPSTUNNEL: Etter litt politisk drakamp er det klart at Kystverket skal fullføre anbudsprosessen for skipstunnelen. Her fra tunnelåpningen i Kjøde. Illustrasjon: Kystverket/Multiconsult/Link Arkitektur

Anbudsprosessen med Stad skipstunnel fortsetter

SNUOPERASJON: Få dager etter at regjeringen foreslo å stanse Stad skipstunnel i forslag til statsbudsjett, skal anbudsprosessen fullføres og de tre kvalifiserte entreprenørene skal regne på jobben.

Publisert

Kystverket skal fullføre anbudskonkurransen med de tre utvalgte entreprenørene, og målet er at saken kan legges frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i 2026.

– Vi går nå i forhandlinger med de tre tilbyderne. Vi har bedt om et revidert første tilbud i slutten november, før det etter planen blir forhandlinger og levering av oppdaterte tilbud i januar og februar, formidler kystdirektør Einar Vik Arset i en pressemelding.

Tre kandidater

De tre tilbyderne som nå skal levere reviderte tilbud er AF-gruppen, franske Eiffage Genie Civil og Skanska i samarbeid med Vassbakk & Stol. Første runde med revidert tilbud skal komme 27. november, deretter følger forhandlingsrunder i desember og januar.

– Forhandlingene handler om å gjøre prosjektet best mulig. Finne de smarteste løsningene, redusere risiko og kutte kostnader, forklarer Arset.

Etter planen skal Kystverket oversende departementet et tilstrekkelig grunnlag i mars 2026. Grunnlaget skal inneholde forslag til oppdatert styringsramme og kostnadsramme for prosjektet, samt presentere handlingsrom og mulige kuttlister for reduksjon av kostnader.

Nytte kontra kostnad

Som del av arbeidet med å oppdatere beslutningsunderlaget har Kystverket nylig ferdigstilt revisjon av den samfunnsøkonomiske analysen. Analysen viser at netto nytte per budsjettkrone er minus 0,95. Det vil si at for hver krone Staten bruker på prosjektet, får samfunnet tilbake 0,95 kroner i nytte.

Analysen er rimelig konsistent sammenlignet med tidligere samfunnsøkonomiske analyser, og viser at både nytte- og kostnadssiden har økt siden forrige beregning.

– Det er særlig nytten i forbindelse med å gjenbruke steinmassene til å bygge og utvikle ny næringsvirksomhet som har økt. Det gir mye nytte kontra å deponere steinen på havbunnen. Der er også beregnet økt nytte på spart ventetid for skipstrafikken, ytrer Arset.

1,7 kilometer gjennom fjellet

Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang, eller 2,2 kilometer med entringsområder. Høyden blir 50 meter og bredden 36 meter, noe som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil få en sikker seilas forbi Stadlandet.

Målsettingen med prosjektet er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, som regnes som trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

I tillegg til å gjennomføre anbudskonkurransen har Kystverket bedt Nærings- og fiskeridepartementet om å få gjenoppta arbeid og prosesser som er av betydning for en hensiktsmessig fremdrift i prosjektet frem mot en endelig behandling i Stortinget.

– Dette er arbeid som er i gang, og som er viktig for fremdriften i prosjektet, uten at det medfører store forpliktelser eller kostnader, forklarer kystdirektøren.

Powered by Labrador CMS