Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen (bak fra, leder for veiprosjektseksjonen Gitte Beiermann, leder for samferdselsutvalget Kristin Sørheim og fylkesordfører Tove-Lise Torve var alle med på å hedre Nikka (foran) og de andre anleggskokkene i Trollstigen.
Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen (bak fra, leder for veiprosjektseksjonen Gitte Beiermann, leder for samferdselsutvalget Kristin Sørheim og fylkesordfører Tove-Lise Torve var alle med på å hedre Nikka (foran) og de andre anleggskokkene i Trollstigen.

Nikoline (103) arbeidet på anlegget da Trollstigen ble bygget - hedret med svingnavn

Nå heter en av svingene i Trollstigen «Nikkasvingen», for å hedre Nikoline og de andre kvinnene som var med under veibyggingen.

Publisert

- Nikkasvingen er et monument over anleggskokkene sin viktige rolle i store bygg- og anleggsprosjekt i Møre og Romsdal, sa fylkesordfører Tove-Lise Torve da Nikoline Myren Grønning avduket skiltet som viser at svingen ved Stigfossen bærer navnet hennes. Hun er med det representant for alle anleggskokkene som arbeidet med byggingen av Trollstigen.

Familien til Nikka var også til stede, sammen med flere representanter fra Møre og Romsdal fylkeskommune som eier veien.

Nikka er kjent for hele Norge gjennom mange reportasjer på NRK opp igjennom tidene. Med et smittende humør, har hun vært en klok og god stemme fra tiden som har vært og tiden vi lever i nå.

På begynnelsen av 30-tallet jobbet hun flere sommere som anleggskokke under byggingen av Trollstigen. I 2020 er hun trolig den siste som var med i byggingen av Trollstigen som fortsatt kan fortelle historiene videre.

Ærer anleggskokkene

Flere av svingene i Trollstigen har navn etter basene som var ansvarlige for byggingen, for eksempel Uri Martin-svingen og Langdalssvingen. Svingene ble bygget på begynnelsen av 30-tallet, med muskelkraft før anleggsmaskinene gjorde sitt inntog i veibyggingen.

- Da sier det seg selv at anleggskokkenes innsats var viktig for å få bygget Trollstigen. Når vi leser historiebøkene har dessverre ikke innsatsen som ble lagt ned fått plassen den fortjener. Derfor er vi veldig glade for at denne svingen skal ha navnet ditt, til ære for deg og de andre anleggskokkene som var så viktige for at denne spektakulære veien ble bygget, sa fylkesordføreren.

Tidene har forandret seg

Da Trollstigen ble bygget, var anleggskokkene de eneste kvinnene som jobbet på anlegget. På de 84 årene som er gått siden kong Haakon åpnet veien har verden forandret seg mye, også i veibyggingen.

- I fylkesveiavdelingen er hver tredje ansatt ei dame. På Nordøyvegen, ett av de største veiprosjektene i Norge gjennom tidene, er prosjektlederen og byggelederne på de tre bruene damer. På veiprosjektseksjonen som jeg leder, er damene faktisk i flertall. I dag er dette normalen. Det er fortsatt slik at hovedvekten av dem som jobber som veiarbeidere er menn. Men det er ingen som reagerer på å møte damer som ledere i veiprosjekter lenger, sa Gitte Beiermann, som leder veiprosjektseksjonen i Møre og Romsdal fylkeskommune, ved avdukingen av skiltet.

Nikoline Myren Grønning og fylkesordfører Tove-Lise Torve foran skiltet som viser at svingen ved Stigfossen for alltid skal hete Nikkasvingen, til ære for henne og de andre anleggskokkene som var med og bygget Trollstigen.
Nikoline Myren Grønning og fylkesordfører Tove-Lise Torve foran skiltet som viser at svingen ved Stigfossen for alltid skal hete Nikkasvingen, til ære for henne og de andre anleggskokkene som var med og bygget Trollstigen.