OPPBYGGINGEN: Skissen viser hvordan en beltegående Liebherr fagverkskran på diesel er bygget opp (det blå) og hvilke deler som er byttet ut for å gjøre den elektrisk (det røde). Ikke så mange komponenter.

Ny el-Liebherr kommer

160-TONNER: Liebherr skal etter planen på slutten av året lansere en mindre beltegående helelektriske fagverkskran.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I desember ble verdens første 250-tonns beltegående elektriske fagverkskran lansert og tatt i bruk av den norske kunden Kynningsrud Nordic Crane. Nå røper adm. direktør hos Liebherr-forhandler Ing. Hans P. Øen AS, Thomas Bohlin, at det er en lillebror på gang på tampen av året.

- Den vil hete Liebherr LR1160.1 Unplugged med 160 tonnsløftekapasitet. Den første skal etter planen leveres i UK på slutten av året, sier Bohlin.

Bedre batterikapasitet

Kranen er veldig lik LR1250.1 Unplugget som i tre måneder har vært i full drift på Lørenskog, men kommer med en noe mindre batteripakke. Apropos batteriene. På 1250-kjempen sitter det en batteripakke på 200 kWt som skal holde til driftstid på 4 timer kraning, eller 650 meters belting.

TEAMS: Thomas Bohlin (nederst) fra Liebherr-forhandler Ing. Hans P. Øen AS og Eirik Kynningsrud fra Kynningsrud Nordic Crane holdt et felles Teams-innlegg om elektriske kraner på et fagseminar i regi av KranTeknisk Forening.

- Data som er hentet ut fra LR1250-maskinen viser at batteriene faktisk holder til 8,5 timer drift i syv minusgrader, hvilket viser seg å være mye bedre enn det fabrikken sa ved levering, sa Bohlin i et Teams-innlegg han holdt i et fagseminar i KranTeknisk Forening.

Flere el-produkter

Bohlin ga også en kort presentasjon av MK-serien som er selvreisende tårnkraner på mobilkranchassis. Kraningen på disse er elektrisk. MK kommer i to versjoner nå, på 4 og 5 akslinger, men også her er det en nyhet i vente. Senere i år kommer det nemlig en mindre 3-akslet variant.

På seminaret fikk Bohlin spørsmål om det kommer elektriske mobilkraner fra Liebherr i nær fremtid.

- Det tror jeg det vil ta litt tid før vi får se. Grunnen er teleskopbommen og et veldig stort kraftbehov for å flytte olje. Det ble for en tid tilbake gjort beregninger på hva som skulle til for å drive en mobilkran elektrisk, og man kom frem til at det ville kreve 125 A strømtilførsel på byggeplassen. Det er ikke bare, bare, sier Bohlin.

Powered by Labrador CMS