
AF tildelt bygging av problemstrekning
Dette er tredje gang Nye Veier prøver å få bygget E6-strekningen Storhove-Øyer.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Nye Veier har valgt AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove – Øyer i Innlandet. Den nesten ti kilometer lange strekningen inkluderer blant annet en 2,7 kilometer lang toløpstunnel og omtrent fem kilometer med utvidelse og gjenbruk av eksisterende vei. Prosjektet bidrar til at 4,5 kilometer av eksisterende E6 tilbakeføres til natur og landbruksformål.
Prosjektet inngår i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer og har en kontraktsverdi på 1,8 milliarder kroner eksklusive opsjoner og mva.
– Hensikten med prosjektet er å bidra til økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. Nå ser vi frem til å komme i gang med arbeidene sammen med AF Gruppen og Norconsult på det første delprosjektet på utbyggingen av E6 Moelv – Øyer, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Listen er blitt lang over forsøk på å bygge ny E6 Storhove-Øyer
Det er nok ingen underdrivelse at Nye Veier ser frem til å komme i gang med byggingen av E6 Storhove-Øyer. For det har vært en lang vei mot veibyggingen:
- I januar 2020 ble fem tilbydere prekvalifisert til å konkurrere om å bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier.
- I september 2020 ble konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi Nye Veier AS ikke hadde mottatt tilbud som tilfredsstilte kravene i anbudsdokumentene.
- I november 2020 ble konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier lyst ut på nytt. Totalentreprisen besto av planlegging, prosjektering og bygging med planlagt byggestart i 2021 og ferdigstillelse i løpet av 2025.
- I januar 2021 ble fem entreprenører prekvalifisert til å komme med tilbud på å bygge E6 Storhove – Øyer.
- I mai 2021 valgte Nye Veier å gå videre med den spanske entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A. til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts E6 på strekningen Storhove – Øyer i Innlandet.
- I august 2021 ble det klart at verken Nye Veier eller OHL vil signere kontrakt for veibygging.
- I juni 2022 ble fem grupperinger av entreprenører og rådgivere prekvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Storhove – Øyer i Innlandet.
- I desember 2022 sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier at prosjektet E6 Storhove – Øyer ikke kan påbegynne anleggsarbeid før linjevalg for E6 Roterud – Storhove, i sør, er avklart.
- I mars 2023 har altså Nye Veier valgt AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove – Øyer i Innlandet.
Skal stå ferdig i 2026
Kontraktsarbeidet omfatter totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar.
– Det har vært en god konkurranse i prosjektet og fem entreprenører ble prekvalifisert for tilbudsfasen. AF Gruppen er en sterk og solid aktør i anleggsnæringen, og vi har store forventninger til samarbeidet på Storhove – Øyer de neste årene, sier Aanesland.
Prosjektet baseres på høy grad av gjenbruk av dagens E6, inkludert gjenbruk av eksisterende kryss ved Ensby og bru på Midtskog. Veiprosjektet bidrar også til ca. 40 dekar med nydyrket areal og at ca. 4,5 kilometer med tofelts vei i dagen fjernes og tilbakeføres til opprinnelig natur.
– Det er et stort pluss for prosjektets klimagassutslipp at vi ved å bygge tunnel får tilbakeført ca. 45 dekar til opprinnelig natur. Tunnelen bidrar også til at tettstedet Fåberg blir kvitt støyen fra veien, sier Aanesland.
I oppdraget til AF Gruppen og Norconsult inngår også bygging av 4,5 kilometer med ny gang- og sykkelvei, etablering av viltgjerde som dekker både E6 og jernbanen, ny kommunal vannledning gjennom tunnelen for å styrke vannforsyningen i området og ras- og skredsikringstiltak i det bratte terrenget på østsiden av E6.
Delstrekningen Storhove – Øyer skal stå ferdig innen utgangen av 2026 og det er forventet anleggsstart i løpet av sommeren i år.