På E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer skal det bygges 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på ca. 2,6 kilometer forbi Fåberg. Nå blir byggingen utsatt siden det må lyses ut ny konkurranse i 2022. Bildet viser eksisterende vei ved Ensby.Foto: Nye Veier
Verken Nye Veier eller OHL vil signere kontrakten
I mai valgte Nye Veier den spanske entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A. til bygging av ny firefelts E6 på strekningen mellom Storhove og Øyer i Innlandet. Nå ønsker ingen av partene å signere kontrakt.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nye Veier annonserte i mai at man valgte det spanske selskapet og deres rådgiver Afry, til bygging av ny E6-strekning, Storhove-Øyer i Innlandet. Planen var å gjennomføre en fase med konkretisering av prosjektet og signere en kontrakt.
- Både OHL og Nye Veier har i konkretiseringsfasen av prosjektet avdekket forhold som gjør at risikoen med å signere kontrakten er for stor. OHL har derfor bedt om å få trekke sitt tilbud, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
- Selv om begge parter er skuffet over resultatet, er det bedre å avslutte før prosjektering og bygging starter, understreker Børseth.
Annonse
Balansert deling av risiko mellom totalentreprenør og byggherren Nye Veier er viktig i store prosjekter.
- Å sikre gode og trygge avtaler i alle prosjekter er en viktig del av vårt oppdrag og samfunnsansvar. For fellesskapets ressurser er det viktig at vi har god og solid oversikt over gjennomføringen av alle prosjektene, samt trygghet for at valgt totalentreprenør kan gjennomføre prosjektene i samsvar med avtalte rammer, utdyper Børseth.
Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts E6 mellom Moelv og Øyer er delt i tre kontrakter. Planleggingen og utviklingen av ny E6 gjennom Innlandet fortsetter.
Konkurransen om bygging av E6 mellom Storhove og Øyer kommer til å bli lyst ut på nytt. En ny konkurranse vil først være aktuell i 2022. Strekningen vil da kunne sees i sammenheng med utbyggingen videre fra Øyer til Otta nordover i Gudbrandsdalen.