STARTEN: Komatsu begynte å produsere G40-dozere i 1943, og anleggseventyret var i gang. Det ble produsert 148 G40-dozere, og det eneste kjente eksemplaret står i lobbyen til Komatsu i Tokyo. Foto: Komatsu
STARTEN: Komatsu begynte å produsere G40-dozere i 1943, og anleggseventyret var i gang. Det ble produsert 148 G40-dozere, og det eneste kjente eksemplaret står i lobbyen til Komatsu i Tokyo. Foto: Komatsu

Komatsu runder 100 år

VERDENS NEST STØRSTE: Japanske Komatsu fyller 100 år som selskap. Anleggseventyret startet i 1943.

Publisert Sist oppdatert
SKIKKELIGE SAKER: Her er dozeren D50, etterfølgeren til G40, utstyrt med en rimelig stor snøplog. Foto: Komatsu
SKIKKELIGE SAKER: Her er dozeren D50, etterfølgeren til G40, utstyrt med en rimelig stor snøplog. Foto: Komatsu

Det begynte med industri for bedriften som 13. mai 1921 ble grunnlagt i den japanske byen Komatsu, og som fikk navnet fra byen den ble grunnlagt i. Den første maskinen i bedriften var en pressemaskin for produksjon av bildeler som var klar i 1924.

Anlegg

I 1943 og under andre verdenskrig, kom den første Komatsu anleggsmaskinen til verden – en dozer med betegnelsen G40. Før dette var Komatsu godt i gang med å produsere beltegående kjøretøy til landbruket, så veien over til dozer var ikke veldig stor. Komatsu produserte 148 G40-dozere frem til krigens slutt i 1945, og kun ett eksemplar er kjent ivaretatt i dag. Denne maskinen står utstilt i lobbyen til Komatsu ved hovedkontoret i Tokyo. Dette eksemplaret ble eksportert til Filippinene, og senere til Australia der den var i bruk på en bondegård frem til 1979. Etter 35 års reise kom maskinen hjem til Japan, og Komatsu.

Verdenstoppen

TIDLIG KOMPAKTLASTER: Ikke helt rett frem å si hva dette er, men det kan minne om en tidlig kompaktlaster på D50 dozer-understell. Foto: Komatsu
TIDLIG KOMPAKTLASTER: Ikke helt rett frem å si hva dette er, men det kan minne om en tidlig kompaktlaster på D50 dozer-understell. Foto: Komatsu

Dozeren var starten på noe stort som har sendt Komatsu til 2. plass på listen over verdens største produsenter av anleggsmaskiner (etter Cat), og til topps innen gruvemaskiner. Ett årstall som er vesentlig, er 1961. Da ble ni Cat-maskiner satt i drift i den japanske byen Kobe for å dytte deler av et helt fjell, totalt 15 millioner m3 masse, ut i sjøen i et kjempeprosjekt. Dette var tungt å svelge, og Komatsu etablerte «Project A», et kvalitetssikringssystem som har gjennomsyret bedriften siden da. Japansk kvalitet ble et begrep, og japanske produkter ble etter hvert kjent for å bare «gå og gå». Komatsu var allerede da i gang med eksport, og først ut var 30 veihøvler av modellen GD37 til Argentina i 1955.

Hele verden

I 1967 etablerte japanerne seg i Europa med hovedkontor i Belgia, der det fremdeles er. I 1974 nådde Komatsu også Norge da Hesselberg fikk agenturet på merket og er den nest eldste forhandleren av Komatsu i Europa. I senere tid har Hesselberg Maskin også fått agenturet for Komatsus gruvemaskiner i Sverige.

KRAN: Her benyttes en D30 fra 1956 som basismaskinen til en kran. Foto: Komatsu
KRAN: Her benyttes en D30 fra 1956 som basismaskinen til en kran. Foto: Komatsu

For Komatsu var det viktig å ha produksjon nær markedene de opererer i, og første «overseas» fabrikk ble bygget i Brasil med dozerproduksjon i 1975. Indonesia fulgte etter i 1982 (også dozere), og USA og England kom i 1985. I Newcastle i England produseres det gravemaskiner, men dette var bare starten i Europa. Senere fulgte det med fabrikker i Hannover (Tyskland, hjullastere) i 1989, Este (Italia, minigravere, hjullastere, beltegravere) og Düsseldorf (Tyskland, gruvemaskiner).

Også Kina sto for tur på 90-tallet med etableringen av både hjullasterfabrikk og gravemaskinfabrikk i 1995, og året etter i 1996 ble det satt i gang produksjon av gravemaskiner i Thailand.

Gruve og skog

HJULLASTER: Komatsu har i dag nær sagt alle typer anleggsmaskiner, selvsagt også hjullastere. Foto: Komatsu
HJULLASTER: Komatsu har i dag nær sagt alle typer anleggsmaskiner, selvsagt også hjullastere. Foto: Komatsu

Samme år tok Komatsu et jafs på gruvemaskinfeltet med oppkjøp av tyske Demag som produserte giga-gravemaskiner, og med amerikanske MMS som utviklet styresystemer for tipptrucker og produksjon i gruva. Dette høstet nok Komatsu mye erfaring fra da de introduserte førerløse gruvemaskiner i 2008. I 2017 forsterket Komatsu seg ytterligere i segmentet, med oppkjøp av giga-hjullasterprodusenten Joy (USA).

I senere tid er ytterligere Komatsu-fabrikker bygget (USA, India og Russland), og selskapet har gått inn i skogsmaskinindustrien med oppkjøp av svenske Partek Forest i 2004. Maskinene heter i dag Komatsu Forest, og er i verdenstoppen også der.

NORGE: Hesselberg i Norge ble den andre forhandleren i Europa som fikk agenturet på Komatsu.
NORGE: Hesselberg i Norge ble den andre forhandleren i Europa som fikk agenturet på Komatsu.
Powered by Labrador CMS