ADMINISTRASJONEN: Felles bilde av de som var på plass i administrasjonen den dagen A&T var på besøk: Fra venstre: kontorleder Marie Storhaug Nyløkken, NK/kontraktsansvarlig/prosjektleder Anna Storhaug Nyløkken von Rappe, daglig leder Ann-Kathrin Storhaug von Rappe og HMS/KS/HR-leder Åse Britt Storhaug von Rappe. Foto: Klaus Eriksen

Lesja Bulldozerlag er entreprenøren der menn oppfordres å søke på jobb

LESJA: Når Lesja Bulldozerdrift AS skal ansette ny driftsleder/maskinkoordinator, oppfordres menn til å søke på jobben.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Stemningen er meget god i de rålekre lokalene til Lesja-entreprenøren. Nå skal en «gammel» sliter i selskapet, Lars Erik Torsgård (50), trekke seg tilbake, og en erstatter skal ansettes.

- Menn oppfordres å søke. Vi trenger flere menn inn her, slik at ikke alt for mange skal være «kjerringstyrt» både hjemme og på jobb, sier daglig leder Ann-Kathrin Storhaug von Rappe – heretter kalt Ann-Kathrin.

Viden kjent

DOZEREN: Entreprenøren skaffet Gudbrandsdalens første dozer for over 70 år siden, og daglig leder Ann-Kathrin Storhaug von Rappe glemmer ikke sine forfedre. Foto: Klaus Eriksen

Når A&T skal samle de ansatte som er på kontoret til et bilde, understrekes poenget godt. Daglig leder Ann-Kathrin kaller inn HMS/KS/HR-leder Åse Britt Storhaug von Rappe (søster), kontorleder Marie Storhaug Nyløkken (datter) og NK/kontraktsansvarlig/prosjektleder Anna Storhaug Nyløkken von Rappe (datter)…

Faktisk er Lesja Bulldozerlag kjent i anleggsmiljøet i Norge på grunn av alle damene som sitter i ledende stillinger i selskapet. Det er ikke så vanlig i et ellers mannsdominert yrke, men at det skal være en snakkis i anleggsmiljøet sier kanskje litt. Og så kommer vi her fra Anlegg&Transport og skriver om det i tillegg. Vel, nok om det, jentene gir selv blaffen og sier det har falt seg naturlig.

- Jeg tenker jo ikke særlig over dette, men registrerer at andre gjør det. Selv er jeg flasket opp i dette miljøet, men før jeg begynte her har eks-mannen min og jeg drevet transportselskap og jeg har drevet cafe, sier Ann-Kathrin.

Fakta: Lesja Bulldozerlag AS

Lesja-entreprenøren er en skikkelig tradisjonsrik entreprenør i Norge, og rundet 70 år i 2019. Selskapet ble etablert i 1949 av Bernt B. Storhaug, Johan Tøndevoldshagen og Gunnar Norderhus. Samme året kjøpte de en International TD14 «bulldozer» som ble Nord-Gudbrandsdalens første dozer, og slik startet eventyret.

For å gjøre en lang historie kort, så fusjonerte selskapet (som het Lesja Bulldoserlag Storhaug og sønner AS) med Torsgård Traktor og Maskiner AS i 2011. Aksjene ble fordelt og det nye selskapet fikk navnet Lesja Bulldozerlag AS.

I dag er det 40 ansatte i entreprenørselskapet som også driver noe innen landbruk og er også forhandler for kraftfor. Arbeidsområdet innen anlegg defineres fra Oslo til Svalbard. Foreløpig

Kan være tøffere

Hun sier at bestefar Bernt (én av gründerne, kalt BB på folkemunne) ga jentene i familien tillit tidlig på lik linje med guttene. Og huden full om de gjorde noe galt.

- For meg har det ikke så mye å si, men jenter som kommer utenfra og vil inn i bransjen, er det ofte vanskeligere for. Jeg har følelsen av at de må være dobbelt så gode for å få samme respekten som gutta, ikke minst hos store byggherrer med eldre menn i ledende posisjoner. På noen av dem virker det som det er vanskelig å håndtere at en ung jente skal komme inn og ha noe å si, sier Ann-Kathrin som selv tok over som daglig leder i 2015.

Det siste tiåret har entreprenøren vært gjennom et generasjonsskifte, og en fusjon. Lesja Bulldoserlag Storhaug og Sønner AS(!) som selskapet het før, fusjonerte med konkurrenten Torsgård Traktor og Maskiner AS i 2011 og sammen dannet de Lesja Bulldozerlag AS. Aksjene ble fordelt, og i dag er det etterkommere av de to eldste sønnene til BB som sitter på aksjene. Ann-Kathrin og sønnen Marius Storhaug Nyløkken har 30% hver. De er etterkommere av Gunnar Storhaug, Ann-Kathrins far og Marius sin bestefar. De øvrig 40% av aksjene er fordelt på den andre delen av Storhaug-familien, barnebarna til Benne Storhaug.

KONTOR OG HUS: Kontorer i 1. etg, verksted i underetasjen og leilighet på toppen av hovedbasen til Lesja Bulldozerlag AS. Foto: Klaus Eriksen

Snudde skuta

Nå har Lars Erik Torsgård som i flere år har vært meget sentral i selskapet, ytret ønske om å trekke seg tilbake. Ann-Kathrin sier det var tøffe tider da hun begynte som daglig leder i 2015. Hun er veldig glad for at Lars Erik Torsgård, og sønnen Marius, var med som fagmenn og medarbeidere.

- De var veldig sentrale i å klare å snu skuta, og etter dette har vi klart å nå driftsresultat på 7-10% hvert år inntil 2020. Det ble et dårlig år, delvis på grunn av noe «gammel moro» vi tok med oss inn, et tungt prosjekt i Oppdal og litt covid. Nå er det imidlertid mye å regne på, sier hun.

Det er i stor grad sønnen og medeier Marius Storhaug Nyløkken som regner på jobber sammen med Ann-Kathrin. Da A&T var på besøk var han imidlertid i full gang som maskinfører på et Veidekke-prosjekt i Brumunddal der det skulle etableres en jernbanebru på 93 timer (se egen reportasje) og var derfor ikke til stede.

NØKKELMANN: Marius Storhaug Nyløkken er medeier og regner mye på jobber. Dagen A&T var på besøk hos bedriften, var Marius i gang på et Veidekke-prosjekt i Brumunddal (som A&T også dekket). Foto: Klaus Eriksen

Over hele Norge

Prosjektene Lesja Bulldozerlag AS tar på seg, er for øvrig verdt litt å skrive om. Vi visste fra før at selskapet er «litt overalt», og ba Ann-Kathrin liste opp stedene selskapet har oppdrag nå eller hvor de skal på oppdrag om meget kort tid. Det ble en lang liste for entreprenøren som består av 40 ansatte, 18 gravemaskiner, fem hjullastere og to dumpere.

  • Svea på Svalbard (for AF Decom)
  • Brumunddal (for Veidekke)
  • Melhus (for Peab)
  • Hamar (for Dobloug Entreprenør)
  • Oslo (for Veidekke)
  • Oslo (for AF)
  • Oslo (for Kjenseth Maskin)
  • Lesja (eget)
  • Verma (eget for Rauma Energi)
  • Mardøla (eget for Statkraft)
  • Longyearbyen (eget for NVE/kommunen)

- Det kunne vært godt å ha noen flere egne prosjekter også, konkluderer Ann-Kathrin etter opplistingen.

VERKSTEDET: Kanskje er det mange damer i administrasjonen i selskapet, men det hindrer ikke «gutta på gølvet» å ivareta noen kjente tradisjoner. Foto: Klaus Eriksen

Et liv på reise

Men slike lister er faktisk en realitet dersom man ønsker å drive entreprenørforretning med 100 millioner kroner i omsetning, og med base i Lesja kommune som ligger helt øverst i Gudbrandsdalen. Man oppnår ikke en slik omsetning om man kun ønsker å jobbe lokalt på et sted med 2000 innbyggere.

- Folk her er vant til å reise, enten de skal på sykehus eller om de skal jobbe. Man blir ikke ansatt hos oss om man ikke har mulighet til å reise. Jobber man her, har man ikke mulighet til å krabbe bak ryggen på kjerringa hver kveld. Det kreves også mye av den som sitter igjen hjemme, for å holde fortet og ha alt ansvaret på hjemmebane mens partneren er borte i to uker av gangen, sier Ann-Kathrin.

Fem Cat-maskiner

Nylig skrev selskapet en stor avtale om leveranse av fem Cat-maskiner med Pon Equipment-selger Tore Wistad, en avtale Pon-selgeren selv bemerket som oppsiktsvekkende stor på disse kanter. Maskinhandelen består av én 972M hjullaster (27 tonn), én D6 XE dozer (23 tonn, kjøpte også en slik i fjor), én 352 beltegraver (57 tonn) og to 320 Z Line (batterigravere, 25 tonn).

FEM MASKINER: - Det er ikke ofte jeg selger fem maskiner i en smell på disse kanter, sier Pon Equipment-selger Tore Wistad som nylig leverte denne Cat 972M-hjullasteren til Ann-Kathrin Storhaug von Rappe. Foto: Klaus Eriksen

- Fem maskiner i en smell er litt sjeldent, selv om vi bytter ut maskinene ganske ofte, sier Ann-Kathrin.

Lesja Bulldozerlag-lederen innrømmer at det blir mye Caterpillar, men selskapet kjører også en del Volvo.

- Service har veldig mye å si for oss, og spesielt mye å si før neste handlerunde, sier Ann-Kathrin og kikker bort på Pon-selgeren som for noen år siden selv var servicemekaniker for Pon i dette området.

De to batterimaskinene handles fordi entreprenøren jobber mye blant annet i Oslo og Østlandet. Med økende krav til nullutslippsmaskiner i hovedstaden, håper Lesja-entreprenøren å vinne kontrakter i Oslo eller å være attraktiv som underentreprenør på andres prosjekter der kravene til slike maskiner stilles.

HISTORIE: Lesja Bulldozerlag har fått gode resultater etter en restrukturering i 2015 selv om 2020 ble litt tungt for entreprenøren som rundet 70 år i 2019. Foto: Klaus Eriksen

.

Powered by Labrador CMS