KORTHEKK: Nasta venter seg mye av de nye Hitachi 7-serie midi-maskinene, og særlig korthekkversjonen ZX135US-7. Foto: Hitachi
KORTHEKK: Nasta venter seg mye av de nye Hitachi 7-serie midi-maskinene, og særlig korthekkversjonen ZX135US-7. Foto: Hitachi

Nå kommer Midi-Hitachi i 7-serien

EUROPASTART: Første Hitachi ZX130-7 ble levert til den engelske entreprenøren MV Kelly i midten av august. Med dette markerer Hitachi at de nå også er i gang med lansering av sine midi-klasse gravere i 7-serien i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Serie-7 midimaskinene er i vektsegmentet 15-23 tonn, og importør Nasta venter de første maskinene til Norge i september.

- At midimodell-maskinene starter med 15-tonneren Hitachi ZX130-7 og korthekkversjonen ZX135US-7 passer oss svært godt. De er i et populært vektsegment, og vi har lang kø av kunder som venter på maskiner, sier salgssjef Lars Engmark i Nasta.

Populær serie-7

Da Hitachi for noen år siden gikk i gang med sin omfattende oppgradering og utvikling av 7-serie gravemaskiner, startet produsenten med det tyngre segmentet og maskiner fra 25 tonn og oppover. Mottagelsen av nymaskinene har vært meget god, og «ballen ruller nå videre» med de lettere gravemaskinmodellene i 7-serien.

Hitachi understreker at design og utvikling av de Zaxis-7 midigravemaskinene er gjort i nært samarbeid med maskinførere. Førermiljøet beskrives av Hitachi som nærmest perfekt med romslig hytte og et støynivå som er blant det laveste i klassen for 15-tonnere. I tillegg har ZX130-7 også 16% mindre vibrasjon enn i forrige Hitachi-serie. Førerhytta har fått 15% bredere døråpning og det er blitt betydelig større benplass for føreren. Videre er spaker og konsoller synkronisert med setet, noe som gjør at maskinføreren vil være mindre sliten etter en lang arbeidsdag.

FØRERVENNLIG: Den nye Hitachi ZX130LCN-7 i arbeid, en maskin hvor det er enkelt for fører å skifte mellom forskjellig redskap. Foto: Hitachi
FØRERVENNLIG: Den nye Hitachi ZX130LCN-7 i arbeid, en maskin hvor det er enkelt for fører å skifte mellom forskjellig redskap. Foto: Hitachi

Drivstofføkonomien

Begge modellene tilfredsstiller selvfølgelig kravene til EURO Steg-V normen. Videre peker Hitachi på at drivstofføkonomi er et nøkkelord for både ZX130-7 og korthekkversjonen ZX135US-7. I forhold til forrige modell er drivstofforbruket redusert med 9%, ikke minst takker være Hitachis velutviklede HIOS V hydraulikksystem.

Den nye Steg V-motoren krever ikke et SCR-system, og man kan glemme urea og filterutskiftninger. Med det nye Eco gauge-systemet (indikator for drivstofforbruk) kan maskinføreren også til enhver tid overvåke og påvirke drivstofforbruket.

Hitachi legger videre vekt på at maskinen er utviklet med tanke på raskt og effektivt bytte av utstyr slik at den kan benyttes til flere oppgaver på et prosjekt. Det nye utstyrsstøttesystemet på monitoren gir maskinføreren økt kontroll og fleksibilitet ved redskapsbytter.

Sikkerheten

Et prioritert område for Hitachi er å gi økt sikkerhet og utsikt for føreren over arbeidsplassen. Aerial Angle kamerasystem gir et 270 graders fugleperspektiv, og føreren kan velge mellom seks ulike alternativer for sikt rundt maskinen. Andre faktorer er LED arbeidslys og vindusviskere som dekker et stort område, og bidrar til at maskinføreren vil jobbe sikkert også under krevende forhold.

Øvrige designendringer har tatt utgangspunkt i å lette vedlikehold og rengjøring av maskinene. Blant annet gir det utvidede radiatordekselet på ZX135US-7 plass til et større batteri, og samtidig enkel tilgang til radiator og luftfilter.

Powered by Labrador CMS