Naturvernforbundet: - Bygging av firefelts motorvei for 110 km/t gir store naturinngrep. Her fra Dølebrukrysset i Lindesnes kommune, E39, mellom Kristiansand og Mandal.
Naturvernforbundet: - Bygging av firefelts motorvei for 110 km/t gir store naturinngrep. Her fra Dølebrukrysset i Lindesnes kommune, E39, mellom Kristiansand og Mandal.

Naturvernforbundet: - Nye Veier kan ikke behandles som ei hellig ku

Er glad for nedskalering av motorveiprosjekter, men synes ikke Nye Veier AS skal ha en fast pott med penger som kan brukes til «miljøødeleggelser».

Publisert

I enigheten om revidert nasjonalbudsjett, sies det at regjeringspartiene og SV skal «vurdere og fremme forslag om hvordan store prosjekter kan nedskaleres for å spare natur og matjord, samt spare kostnader og gi rom for en sterkere satsing på vedlikehold og oppgradering av eksisterende samferdselsinfrastruktur».

- Regjeringen og SV staker med dette ut en ny kurs for veipolitikken, der store motorveiprosjekter skal nedskaleres til fordel for vedlikehold over hele landet. Det er stort, og vi er spente på fortsettelsen. Veimyndighetene bør lytte, og la være å sette i gang naturødeleggelser vi kommer til å angre på, sier Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet, i en pressemelding.

- Under forhandlingene skrev flere medier at eventuelle gjennomslag for nedskalering av motorveiprosjekter i Nye Veiers portefølje kun ville føre til at andre og like miljøskadelige prosjekter rykker frem i køen. Grunnen er at det ikke var aktuelt for regjeringen å røre veiselskapets finansiering, står det videre i meldingen fra Naturvernforbundet.

- Det kan ikke være sånn fremover at Nye Veier behandles som ei hellig ku som fortsetter å få sin faste pott uansett hvor stramt budsjettet blir, og uansett hvor miljøødeleggende prosjektene deres er. Det vil blokkere for politisk styring mot en grønnere, slankere og billigere veipolitikk, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS