TIL TRONDHEIM: Denne Dulevo 6000 CNG er overlevert til Trondheim kommune. Bimo AS opplyser at dette er Norges første feiebil drevet på CNG biogass. Foto: Bimo AS

- Norges første nullutslipps feiebil på biogass

OVERLEVERT: Bimo AS har overlevert Norges første feiebil, Dulevo 6000, som er drevet av nullutslipps biogass (CNG).

Publisert Sist oppdatert

Dette skriver Bimo AS i en pressemelding. Kunden er Trondheim kommune, og investeringen kommer som følge av kommunens satsning på bærekraftige løsninger i sin maskinpark. Målet er å være utslippsfrie innen 2030.

SJÅFØR: Snorre Lenes i Trondheim Bydrift har lang erfaring fra 2008 med Dulevo-feiemaskiner.

Trondheim kommune har en portefølje på ca. 150 enheter i kommunen, og 30% er basert på nullutslippsdrift, enten via biogass eller elektrisk drevet utstyr. Etter 2023 vil investeringer i fossilt drevet utstyr kreve en dispensasjon for å kunne gjennomføres.

Selv om den nye feiebilen er ny i sitt slag, er ikke Dulevo nytt for Trondheim kommune. Sjåfør Snorre Lenes startet i Trondheim Bydrift i 2007, og han ble kjent med Dulevo allerede i 2008 da kommunen tok i bruk maskinen Dulevo 5000. Siden den gang har kommunen hatt flere Dulevo-maskiner, melder Bimo AS.

Patentert teknologi

Bimo AS og Dulevo

Bimo AS har siden 80-tallet hatt det norske agenturet på maskinene fra italienske Dulevo. Dulevo International SpA ble grunnlagt i 1976 i Parma i Italia, og åpnet sitt første produksjonsanlegg i 1982. Dulevo har produkter innen maskinelt feieutstyr og patenterte teknikker innenfor reduksjon av støv uten bruk av vann i feiing. Dulevo ble i 2021 en del av Fayat Environmental Solutions.

I pressemeldingen står det videre at det spesielle med Dulevo-maskinene er at de tar opp grus og masser ved hjelp av en hovedkost under maskinen som er på 130 cm i bredden. Kosten kaster feiemassene opp i en elevator som frakter massene opp i oppsamlerkassen. I tillegg til dette sørger to hydrauliske sugeturbiner for å skape et ekstremt vakuum rundt hovedkosten via et patentert Gore-filter. Dette for å suge opp all eventuell støvdannelse knyttet til kosten. Selve feiearbeidet kan gjøres uten å fukte underlaget med vann, og derfor kan feiebilen brukes hele året, også i minusgrader. Med løsningen kan man få utnyttelse av den store oppsamlerkassen til det fulle med avfall uten at den fylles av mye vann. Med systemet oppnår man to til tre ganger så rask feiehastighet sammenlignet med tradisjonelle sugende feiebiler, opplyser Bimo.

FYLLING: CNG biogass fylles ved å koble til slangen og vri på spaken for å aktivere fyllingen. Selve fyllingen går unna på noen få minutter. Foto: Bimo AS.

- Maskinen er utstyrt med vanntank til bruk av f.eks. høytrykkspyler, eller for å legge et støvdempende «lokk» i enkelte tilfeller. Vi er trygge på ekstremt god kvalitet i det medfølgende Gore-sekkefilteret, og derfor leveres maskinene med hele fem års garanti på filteret. Dulevo-maskinene har ekstrem kapasitet og produktivitet med måten de er bygget på, sier produktansvarlig Magnus Søby Markhus i Bimo AS.

I bruk vil maskinen ha driftstid på åtte til ti timer pr. fylling. Nærmeste fyllestasjon for Trondheim Bydrift ligger på Tiller i Trondheim. Her trenger de ikke å bruke mer enn ti minutter før maskinen er klar for et nytt arbeidsskift.

Powered by Labrador CMS