ANLEGG: - Den største modellen i 8S-serien, 265, er en typisk anleggstraktor, sier Ole Jakob Rustad, produktansvarlig/Massey Ferguson i Eikmaskin AS. (Fotos: Eikmaskin AS)

Nye modeller fra Massey Ferguson

MASSEY FERGUSON: MF 5S er en den nyeste traktorserien fra Massey Ferguson. Serien består av fem modeller med effekt fra 105-145 hk.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den erstatter tidligere MF 5700S-serien, og de nye modellene er en typisk lastetraktor. Det opplyser Ole Jakob Rustad, produktansvarlig/Massey Ferguson i Eikmaskin AS.

Oppgradert hydraulikk

Ifølge Rustad har de nye traktorene markedets laveste frisiktpanser som gir føreren god oversikt til laster og fronthydraulikk. I tillegg til nye Steg V-motorer har MF 5S-modellene blant annet betydelig oppgradert hydraulikk, både betjeningsmessig og antall ventiler som kan velges fra fabrikk til ekstern hydraulikk.

- Nå kan traktoren(e) utstyres med i alt åtte el-hydrauliske ventiler (4 på midten/foran, og 4 bak), og føreren kan fritt velge hvordan han/hun vil betjene disse ventilene. Det er derfor enkelt å få en meget komfortabel og effektiv betjening av for eksempel et frontmontert snøskjær med mange hydrauliske funksjoner, sier Rustad.

Høyere totalvekt

NYEST: 5S er den nyeste serien fra Massey Ferguson, her den største modellen 5S.145. Foto: Eikmaskin AS

- Traktorene har også fått kraftigere foraksel og høyere tillatt totalvekt. Dette gir grunnlag for høyere lovlig tilhengervekt. Med toppmodellens motor på 145,5 hk i vognkortet og tillatt totalvekt på 9,5 tonn, kan traktoren trekke en tilhenger på ca. 13 tonn totalvekt (11 tonn nyttelast) etter gjeldende norske regler, sier Rustad.

Nytt design

MF 8S-serien ble lansert i fjor, men Eikmaskin AS fikk de første traktorene nå i vår. MF 8S er en helt ny traktorserie med fire modeller med effekt fra 205-265 hk, eller 225-285 hk med «boost».

– Traktorene er nye fra innerst til ytterst, og resultatet er blitt meget spennende. Designmessig skiller den seg fra andre traktorer med sitt særegne mellomrom mellom panser og førerhus. Dette er ikke bare en designmessig gimmick. Løsningen gjør at støy isoleres fra motorrommet på en effektiv måte. I tillegg er inntaket til motorens luftfilter flyttet til bakkant av panseret. Fordelen er at luftfilteret ikke så lett fylles med støv, eller snø ved brøyting med frontmontert snøfres, opplyser Rustad.

Nye girkasser

– Traktorene har også fått nye girkasser. Den som er mest interessant for transportformål, kalles E-Power og er en powershiftkasse med automatisk giring og dobbeltkløtsj-teknologi. Den har totalt 28 gir fordelt på fire grupper der også gruppeskiftene skjer med dobbeltkløtsj. Det betyr at alle girskift skjer uten momentavbrudd. Dobbeltkløtsj-teknologien er kjent for særdeles lavt effekttap, sier Ole Jakob Rustad.

Powered by Labrador CMS